fbpx
020 – 280 17 00 EN

Inspirerende verhalen van….

‘Inspirerende verhalen van….’

Is een serie waarin we medewerkers, oud-leerlingen en gastdocenten van Stichting IMC Weekendschool vragen naar een inspirerende ervaring of herinnering. Een leerling die eruit sprong, een aanvaring, een blik, een vraag.
Bij Stichting IMC Weekendschool ervaren gastdocenten, vrijwilligers, medewerkers en (oud) leerlingen dagelijks de bijzondere momenten die binnen ons onderwijs plaatsvinden. Die proberen we te vangen.

Bekijk via de slider de pakkende quotes uit deze verhalen.
En lees onder de slider de volledige verhalen van onze medewerkers, gastdocenten en (oud) leerlingen.

Veel leesplezier!

Jotte hof
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Yvonne Knobel Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Saadiya Abdala Goed
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers (1)
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Inspirerende Verhalen - 2 Wendy Bil
Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers (3)
Sandrine van der pek
Inspirerende Verhalen - 3 judith
Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Inspirerende Verhalen - 1 Eva
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Jeanine
Ilias
Rob
Amin google
Inspirverhalen
JesjeSchalm2
JesjeSchalm
6
5
Melle Dotinga 2
Melle Dotinga 1
Leonie2
Leonie1
ManonNagelkerkenQuote
ManonNagelkerken
previous arrow
next arrow
Jotte hof
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Yvonne Knobel Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Saadiya Abdala Goed
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers (1)
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Inspirerende Verhalen - 2 Wendy Bil
Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers (3)
Sandrine van der pek
Inspirerende Verhalen - 3 judith
Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Inspirerende Verhalen - 1 Eva
Kopie van Instagram Post - Inspirerende verhalen van medewerkers
Jeanine
Ilias
Rob
Amin google
Inspirverhalen
JesjeSchalm2
JesjeSchalm
6
5
Melle Dotinga 2
Melle Dotinga 1
Leonie2
Leonie1
ManonNagelkerkenQuote
ManonNagelkerken
previous arrow
next arrow

 

Onze verhalen 


Wat mij het meeste is bijgebleven is eigenlijk niet iets wat over de leerlingen gaat, maar juist over de meester van groep 7. Hij was dat jaar nieuw op de basisschool begonnen en zag IMC Basis eigenlijk niet zo zitten. Hij vond dat er teveel tijd voor gereserveerd was, het leek hem saai om zo lang over beroepen te praten en hij zag er eigenlijk de meerwaarde niet echt van in. Maar dat sloeg gaande het jaar volledig om.

Het kwartje viel bij een les Beeldende Kunst. De leerlingen kregen een workshop portretfotografie. De meesten durfden niet op de foto, durfden zich eigenlijk niet te laten zien, letterlijk en figuurlijk.  Maar gedurende de les en mede door de enthousiaste gastdocent veranderde de sfeer in de klas, de houding van de kinderen werd “geopend” en de ogen van de meester glommen van verbazing en trots. Aan het einde van de dag zei hij: “wat er vandaag gebeurde, geweldig! Nou snap ik het, het gaat niet alleen maar over beroepen. Die zachte vaardigheden die mijn leerlingen ontwikkelen, die leren ze niet bij rekenen of aardrijkskunde.”

Hij heeft alle foto’s vergroot opgehangen in de klas en is sindsdien fan.

 

Manon Nagelkerken – Coördinator programma IMC Basis in Rotterdam

 


De Honours Academy is een intensief, persoonlijk ontwikkeltraject waarin een select groepje van onze alumni in contact gebracht wordt met inspirerende mensen en organisaties. Uitgangspunt is dat ze in dit traject zichzelf en de ander beter leren kennen. Dit vraagt natuurlijk om lef, om uit je comfortzone te durven stappen. Door de ander ‘echt te ontmoeten’ leer je ook jezelf beter kennen. De afgelopen periode heb ik weer van dichtbij mogen zien hoe deelnemers deze verbinding maken en op het programma ‘aan gaan’. Je kan een programma op papier nog zo mooi uitwerken, maar ‘de magic’ kan je niet afdwingen. Na afloop van een van de dagen vroeg ik aan de deelnemers wat de dag zo geslaagd had gemaakt? “Het gevoel dat ‘we hier echt mogen zijn’. De energie die vandaag door de begeleiders en bedrijven in ons is gestopt, we merkten dat ze er zelf ook veel plezier in hebben. Maar ook de wijze lessen van bijvoorbeeld ondernemer Rochdi waren erg inspirerend en nuttig”. “Kijk positief naar waar je vandaan komt, laat je achtergrond je niet tegenhouden, gebruik het juist in je voordeel! Succes is niet altijd geld verdienen, succes is ook een ronder persoon worden”. En “zorg eerst goed voor jezelf, daarna komt de rest”.

Leonie de Lorijn – Coördinator programma IMC Basis – Amsterdam West

 


In het najaar van 2015 kwam Anouk (Tijnagel) langs met een grote vraag: ‘Melle, zou jij zin hebben om een serie lessen te doen met leerlingen in nieuwkomersklassen?’ Ze kende de lessen ‘Reclame maken voor jezelf’ die we geven op IMC Weekendschool in Amsterdam-Noord. Lessen waarin leerlingen laten zien wat hen drijft, wat ze belangrijk vinden. Hun waarden. Ze schrijven daarover in een rap-tekst of gedicht. Samen met de prachtige foto’s die Jaap Stahlie van ze maakt, mondt dat jaarlijks uit in een indrukwekkende expositie. Dat wilden we ook voor de nieuwkomers – voor een groot deel vluchtelingenkinderen die het Nederlands nog nauwelijks beheersten. Maar wel de wil hadden om dat snel te leren. Want taal verbindt. En zo gaven we les in Haarlem, Hilversum en Amsterdam. Een ervaring die in mijn geheugen staat gebeiteld. Kinderen die hongerig waren naar taal, naar leren, naar vriendschap. En vooral naar deel uitmaken van deze samenleving. Het was ontroerend, ontwapenend en onvergetelijk. Er kwam een boek met hun teksten en foto’s. Maar het mooiste kwam nog. De scholen waren zo enthousiast dat er een nieuwe loot aan de stam van Stichting IMC Weekendschool groeide: IMC on Tour. Zo mochten Jaap en ik aan de wieg staan van weekendschoolonderwijs aan nieuwkomers. En daar ben ik bijzonder trots op.
 
Melle Dotinga – Gastdocent & Directeur Stichting Reclame maken voor jezelf

Het is donderochtend. We lopen met 69 leerlingen en de leerkrachten van groep 7 en 8 van school naar de Rechtbank in de binnenstad. De leerling populatie van deze reguliere basisschool bestaat uit meer dan 30 nationaliteiten. Ze zijn gespannen, want tijdens de lessen hebben we het vak recht voorbereid. Want; ‘Wat is rechtspraak eigenlijk?’, ‘Hoe organiseren we dat in Nederland?’ en ‘Wat doet een rechter, een advocaat of een officier van justitie eigenlijk’? Bij de ingang worden we gefouilleerd en dan begint de gastles. De strafadvocaat legt uit wie zij is, waarom zij voor dit vak gekozen heeft en legt aan de kinderen uit wie op welke plek zit tijdens een zitting. Een leerling van groep 7, met een Marokkaanse achtergrond steekt zijn vinger op en vraagt: “Mevrouw, kunnen Marokkanen ook advocaat worden?”. De advocate zegt verbaasd “ja natuurlijk!” maar stelt ook de gouden wedervraag “Waarom vraag jij dat?”. “Uh, omdat ik dacht dat die misschien alleen in het verdachtenbankje zaten”. Het wordt in één keer muisstil, de spanning is voelbaar bij alle leerlingen én bij de volwassenen in de zaal. Mijn hart, gaat uit naar hem. Wat gaat er met zijn 10 jaar nú toch al in dat koppie om? Welke referenties heeft dit kind? De advocate herpakt zich door rustig uit te leggen wat er voor nodig is om advocaat te worden, waarna de een na de andere leerling met een nieuwe vraag komt. Het ijs is gebroken.

Bij Stichting IMC Weekendschool leggen wij de basis voor een kind om vragen te dúrven stellen. Dit kind voelde zich in zijn omgeving veilig genoeg om dat te kunnen doen. Zijn oprechte vraag werd gehoord en serieus genomen. Hier groeide een kind in zijn vertrouwen om zijn plek in de maatschappij te vinden. Hij was zich gelukkig niet bewust van de impact van zijn vraag op ons, volwassenen. Er ligt voor ons, die als coördinator, leerkracht, en gastdocent samen werken aan kansengelijkheid in het onderwijs, nog veel werk in het verschiet.

Jesje Schalm – is Projectleider Alumni bij ons programma IMC Basis.

 


De leraren zeiden altijd “Virgill kan goed leren maar hij doet dit niet”. Voor mezelf vond ik op school geen uitdaging en had ik geen perspectief wat leren mij naast een goede baan zou opleveren. Dit was in mijn belevingswereld een ver van mijn bed show. Ik miste een rolmodel iemand die mij coachte en mijn aandacht erbij hield. En nu, zondag 29 november was het de eerste keer dat ik zelf een gastcollege mocht geven, aan de leerlingen van Weekendschool in Amsterdam Zuidoost. Eerlijk, een spannend moment in mijn leven! ‘Zou ik het goed doen? Lachen ze mij uit? Vinden ze me cool?’, allemaal gedachtes die door mijn hoofd spookte. Hier liep ik dan om 9.30 uur ‘s ochtends door de ingang naar de ontvangst ruimte waar ik moest wachten om kennis te maken met de kids. De zenuwen gierde door mijn lijf maar ik bleef rustig en sprak mezelf moet in. Ik werd keurig opgehaald door 2 leerlingen en mocht de klas in om de leerlingen alles te vertellen over mijn werk; online marketing. Eenmaal begonnen maakte ik mijn gastcollege persoonlijk door te vertellen wie ik was en waar ik vandaan kwam. Dit was een goede ijsbreker en ik merkte dat de leerlingen aandachtig luisterden naar mijn verhaal. Daarna gingen we van start, want hoe zet je een online campagne op? Ik liet ze in groepen werken en er ontstonden de mooiste ideeën, concreet met doelstellingen en vaak in combinatie met hun eigen ervaringen en hobby’s. Na afloop leek het alsof ik al vaker voor de klas had gestaan en ik de leerlingen al vaker les heb gegeven.

Ik weet niet wat het precies was, maar heel misschien…… was ik wel het rolmodel dat ik zelf zo hard had zocht…….

Virgill Olviragastdocent online marketing, oprichter van Mindset Media en ambassadeurs van ons programma IMC Weekendschool in Amsterdam Zuidoost.


Afgelopen zomer heb ik geholpen bij de Summerschool, een programma voor nieuwkomerskinderen. De ochtenden startten we met een les Nederlands d.m.v. verschillende opdrachten en in de middag deden wij dan een sportieve activiteit. Het viel mij op dat deze kinderen zo hun best deden en veel willen. Super inspirerend! Vooral als je dan met wat kinderen spreekt en hun persoonlijk verhaal te horen krijgt, sta je toch even stil bij hoe vrolijk de kinderen zijn ondanks wat ze hebben meegemaakt. Ik betrapte mijzelf erop dat ik nog veel kan leren van deze kinderen zoals dankbaarheid, doorzettingsvermogen en positief denken. Ik ben continu bezig met het nastreven van doelen en blijf maar doorgaan maar sta nooit stil bij de successen die ik al heb bereikt. Mijn tip: wees dankbaar voor alle momenten in het leven, it’s either a blessing or a lesson.

Chaimae Lemrini – Alumna Weekendschool Utrecht


Unieke vragen waar je eigenlijk geen antwoord op hebt. Iedere les zien dat de leerlingen meer weten over het Nederlands rechtssysteem. De spanning voordat ze de verdachte gaan ontmoeten en voordat ze gaan pleiten in de rechtbank. Het enthousiasme als ze horen dat ze een toga mogen aantrekken. Hoe goed ze hun standpunten kunnen onderbouwen. De concentratie waarmee ze hun pleitnotitie schrijven. Als gastdocent bij Stichting IMC Weekendschool ben je er om de leerlingen te inspireren, maar ik weet zeker dat de leerlingen ook een inspiratie zijn voor de gastdocenten. Inmiddels ben ik drie jaar, via NautaDutilh, betrokken bij het programma IMC Weekendschool, en ik kijk er ieder jaar weer naar uit om de leerlingen te begeleiden door het Nederlandse rechtssysteem en hen te vertellen over de verschillende beroepen die er zijn.’

Naomi Asscheman  – Gastdocent en advocaat bij NautaDutilh


Tijdens de ambassadeuropleiding wordt een select groepje alumni niet alleen opgeleid tot goede sprekers maar ook tot stevige presentatoren. Ieder jaar weer sta ik verstelt van hoe er in korte tijd een veilige sfeer ontstaat waarin alumni de meest persoonlijke ervaringen met elkaar durven te delen en vriendschappen voor het leven sluiten. Tijdens de beëdiging aan het einde van de opleiding zie ik de ontwikkeling die alumni in korte tijd hebben doorgemaakt; als ambassadeur, als rolmodel en als mens. Aan mij de eer om hen op dat moment persoonlijk toe te spreken en hen hun certificaat te overhandigen. Iets dat mij bij blijft is dat ouders mij na de beëdiging vaak nog even apart nemen en vertellen hoe bijzonder ze het vinden dat ik hun zoon of dochter zo goed ken. Wat ik daar op antwoord? Dat dit komt omdat hun kinderen mij ieder jaar opnieuw leren hoe moedig en krachtig kwetsbaarheid is en hoeveel je van een ander terugkrijgt door zelf simpelweg een open mens te zijn.

Tamara Steen – Programma Coördinator IMC Alumni


‘Voor ik fondsenwerver werd was ik coördinator in A’dam Zuidoost. Daar heb ik veel bijzondere leerlingen leren kennen, maar aan één denk ik nog regelmatig terug; Malik. Kon geen seconde stilzitten, grappenmaker en altijd geluiden maken tijdens de les. Toch was ik dol op hem, alles straalde léven en achter al dat gestuiter zat een goed hart en een vurig enthousiasme. Zijn moeder was duidelijk aangenaam verrast dat ik tijdens het ontwikkelgesprek overwegend positief over hem was. In één les heb ik hem echt van een andere kant gezien. Ik had een streetart kunstenaar uitgenodigd. Daar ontlook een heel andere Malik. Opperste concentratie, visie over hoe het totaalbeeld eruit moest zien, leiderschap en andere leerlingen helpen met het ontwerp van hun ‘tack’. Aan het einde van de les keek hij me lachend aan “Juf, ik wist helemaal niet dat ik zo creatief was!”. Na die les voelde ik me voldaan, er was echt iets getriggerd bij hem. Misschien is die dag een kunstenaar geboren.’

Daantje Stötefalk – Manager Fondsenwerving en Partnerships Stichting IMC Weekendschool

 

Samen met leerlingen de wereld ontdekken dat was altijd mijn droom. Door dit te doen met gemotiveerde leerlingen die elke zondag vol enthousiasme en plezier staan te popelen om te beginnen is deze droom realiteit geworden. Zondag is een feestdag. Ik sta met zoveel plezier op en sta zelf ook te popelen om les te geven. Bij IMC Weekendschool ben ik niet alleen de docent geworden die ik vandaag ben maar ben ik ook diep geraakt door de prachtige verhalen en opmerkingen van mijn leerlingen. Zoals: bestaat Moendoes echt?

Eva Faber – Jaarcoordinator programma IMC Weekendschool

 

 


 

 

 

Vijftig kinderen op een trap, twee jongens van in de twintig onderaan diezelfde trap vertellend over hun werk. De een halverwege de weg naar roem, de ander nog een stukje daarachter. Maar allebei vol passie en drive. Wanneer een kind vraagt of ze iets willen laten horen staat een van de jongens op en wordt het stil. “Daar zat ie dan, de kleine man”, klinkt het. Een prachtige spoken word galmt door de hal. Over klein zijn van buiten, maar groots van binnen. Over blijven dromen. Geïnspireerd gaan de kinderen zelf aan de slag met het schrijven van een rap. Met als resultaat prachtige optredens onderaan diezelfde trap. De mannen hebben indruk gemaakt. Op de kinderen, maar ook op mij. “Groots zijn zit vanbinnen. Durf te dromen kleine man, durf te dromen!”

Wendy Bil – Jaarcoordinator programma IMC Basis

 


 

Steeds opnieuw geraakt worden door het onverwachtse. Dat ene stapje extra van de gastdocent, het enthousiasme van de leerkracht en bovenal de leerlingen die door een inspirerende les helemaal ‘aan’ gaan. Dat is waar je het voor doet. Die leerling die zich nergens meer voor wist te motiveren zo op het blote oog. Les na les de kantjes eraf liep. Ik bleef in hem geloven. Tijdens de Corona periode mochten de leerlingen een brief schrijven aan hun favoriete gastdocent. De mooiste brief kwam van hem. ‘Sinds uw les teken ik heel veel thuis. Ik zou graag nog een keer les van u willen hebben’. Mijn hart maakt een sprongetje. ‘Blijf geloven en blijf je verwonderen, Judith’, zeg ik dan tegen mezelf. Ook als je het soms niet ziet. De leerlingen zijn het allemaal waard.

Judith Hanzenberg – Jaarcoordinator programma IMC Basis – Drachten

 


 

 

‘Hij opent de les met een kalme maar duidelijke stem. Het lawaai van de kinderen heeft geen vat op hem. Zonder de jongen zelf aan te spreken zegt hij: ‘we hebben hier de afspraak dat we hoodies en petten afdoen. Waarom?’ ‘Zodat u ons gezicht kunt zien, meester!’ Jaarcoördinator Daan glimlacht. De jongen in kwestie reageert niet en verkeert diep voorovergebogen, verscholen onder zijn hoodie, in zijn eigen wereld. Wat nu? Jaarcoördinator Daan laat dit moment gaan en tegelijkertijd houdt hij de jongen in zijn vizier. De klas gaat in groepjes uiteen. Hij komt de klas van het groepje van de jongen binnen. Met een subtiel gebaar neemt hij hem apart. ‘Je weet wat ik je ga vragen. Kom op.’ Zijn stem fluistert bijna, moedigt aan. Hij wacht niet op wat er gebeurt, hij loopt in vertrouwen weg. De hoodie gaat af. De jongen toont zich. Ik voel: hier telt ieder kind. De rest is geschiedenis.

Thijs Kolster, coördinator Communicatie & PR, Stichting IMC Weekendschool

 


 

 

De leerling die altijd twee vragen had in plaats van één. De leerling die de klas uit rende als het moeilijk werd, maar die me vol trots vertelde ‘Het is gelukt, ik heb geen ruzie gemaakt’. De leerling die zo vol leven zat, dat hij wel op tafel moest dansen als hij ergens enthousiast over was. De leerling die een baan aangeboden kreeg bij defensie, omdat ze zo’n natuurlijke leider was. De leerling die op zijn diploma-uitreiking durfde te zeggen, dat het ‘tussen ons niet altijd even soepel liep.’ De leerling die zich verbaasde dat rechters gewoon op de fiets komen. Elke leerling die vroeg of ik getrouwd was. Elke leerling die profvoetballer wilde worden. Elke leerling met zijn eigen dromen en onzekerheden. Het waren de leerlingen die mij inspireerden. Al tien jaar lang, al meer dan 200 verhalen.

Janneke Wijkmans – Jaarcoördinator IMC Weekendschool – Utrecht

 


 

 

‘Dit jaar starten we bij IMC Basis breed met reflectielessen. We willen met leerlingen meer stilstaan bij hun eigen kwaliteiten en de kwaliteiten die zij tijdens IMC Basis opdoen. Welke kwaliteiten heeft de gastdocent? En welke kwaliteiten heb jij zelf en welke bezitten je klasgenoten? Die laatste vraag bleek een mooi startschot voor de eerste reflectieles. Tijdens het spelen van een kwaliteitenspel kregen de leerlingen de opdracht om voor elkaar kwaliteitskaartjes uit te zoeken. Veel gegiechel in de klas (jongens die meisjes een kaartje geven en andersom). De mooiste kwaliteit (en tegelijk een compliment) die werd gegeven: ”Je bent een doorzetter. Waarom? Je maakt veel nare dingen thuis mee, maar je blijft altijd positief.” Ik kreeg er kippenvel van. Een prachtige kwaliteit, maar tegelijkertijd eentje met een verhaal: het verhaal over de thuissituatie van onze leerlingen. Eentje die recht naar het hart gaat!’

Sandrine van der Perk – Coördinator IMC Basis, Stichting IMC Weekendschool

 


 

 

Ik heb veel mooie ervaringen mogen op doen, maar er is één moment dat mij is bijgebleven waar de betekenis van al die weekendstool-ervaringen pas echt tot me doordrong. Voor het 20-jarig jubileum kwamen documentairemakers Melle en Jaap bij ons thuis om een film te maken. Tijdens deze opnamedag ontstond een gesprek aan de keukentafel, tussen mijn ouders, zus, Melle, Jaap en ik zelf. Het gesprek ging over wat de weekendschool voor ons betekende. Daar was het dat het pas echt tot mij doordrong: dat zonder de weekendschool ik mij nooit zo snel zou hebben ontwikkeld tot de vrouw die ik vandaag de dag ben. De inzichten die gastdocenten, medewerkers, ouders en ook (oud)-leerlingen je meegeven, hebben ontzettend veel impact gehad op mijn persoonlijke ontwikkeling, en op die van andere leerlingen. Dit besef viel als een kwartje, terwijl we pratend aan tafel zaten. Het resulteerde in mijn deelname aan de ambassadeursopleiding, met als doel iets terug te kunnen doen door dit verhaal aan nog meer mensen te kunnen vertellen!

Candice Lepelblad, Alumna programma IMC Weekendschool


 

 

Ik doe niet fake, ik ben een echte! Als mij één ding is bijgebleven, dan is het dat er op de weekendschool ruimte is om jezelf te zijn, voor echtheid. In de praktijk betekende dit zo nu en dan een discussie, een vechtpartijtje of dat er een ruitje kapot ging. Maar ook dat er héél hard gelachen werd en lastige thema’s besproken werden. Het is moeilijk uit te leggen hoe bijzonder het is om dichtbij te mogen komen, de verbinding te voelen en te zien dat leerlingen zichzelf willen tonen, met alles wat daarbij hoort. In hun laatste jaar maken leerlingen voor het vak ReclameMakenVoorJezelf een levensgrote poster met daarop een eigen portret en persoonlijk tekst. De zinnen zijn ontwapenend: ‘Leergierig zijn is soms falen. Mensen rennen in cirkels maar ik klim er bovenop. Ik heb geen wifi, maar breng mensen in verbinding. De drukte in mijn hoofd is de wekker die mij wakker maakt’. De leerlingen nemen hun poster in ontvangst; eerst nog onzeker, maar al snel bekijken ze zichzelf met grote ogen en vol trots. Je leest het op hun gezichten: dit ben ik.

Jotte Hof – Conceptbegeleider Stichting IMC Weekendschool

 


 

IMC Basis zie ik als collectieve reis van zelfontdekking. Zowel de leerlingen, de leerkrachten als jijzelf zijn onderdeel van een verbazingwekkend (intern en extern) ontwikkelingsproces.
Een recente herinnering die mij zal bijblijven is de tour die ik heb gemaakt, samen met Benjamin BK, een artiest en inspirator uit Amsterdam, langs 5 IMC Basislocaties en 1 IMC On Tour locatie in Limburg. De leerlingen uit groep 7  van BS De Schakel in Kerkrade waren dusdanig geïnspireerd dat ze me de volgende les vroegen of ik even tijd voor ze had. De leerlingen hadden een rap gemaakt voor Benjamin om hem te bedanken. Ik ging er rustig voor zitten en blijkbaar hadden niet alleen de twee rappers in spe een aandeel in hun performance, maar de hele klas. Een gevoel van verwondering, verbazing en trots overvielen me. Hier doe je het voor!  Jill Koenen – Coordinator IMC Basis Kerkrade


 

“Wat mij tot de dag van vandaag inspireert zijn de (oud-)leerlingen van de weekendschool zelf: en dan vooral hoe betrokken en leergierig iedereen is. Mijn eerste masterclass als oud-leerling was van de Connectie Zorg waarbij we een kleine EHBO-cursus deden. Dit was voor mij erg intensief omdat het veel van je vraagt, niet alleen qua concentratie maar qua uithoudingsvermogen en conditie. Ik weet nog hoe betrokken iedereen was en dat andere alumni mij hielpen en mij dit wilde leren. Zo wil ik ook ooit weer dat stokje van kennis overdragen op een ander. Zo leer je van elkaar en wordt iedereen een stuk wijzer.”

Saadiya Abdala – Alumna Programma IMC Weekendschool

 

 

 


 

 

 

De bijzondere momenten van het werk zijn voor mij die waarop het lukt om nieuwe verbindingen tot stand te brengen. Dat gebeurde laatst bijvoorbeeld, tijdens een gastles van een huisarts. We vormden een mooi geheel: gastdocent, leerlingen, leerkrachten en ik waren van de eerste tot de laatste minuut betrokken. Aan het einde van de les stelden de leerlingen enkele verdiepende vragen waaruit voor mij bleek dat ze die middag veel geleerd hadden. De huisarts werd bedankt met een prachtig lied, gezongen door één van de leerlingen, als blijk van waardering. Na de les liep ook ik hardop zingend naar de trein. Toen ik ’s avonds een appje van de gastdocent kreeg waarin ze schreef dat ze genoten had van het enthousiasme en de nieuwsgierigheid van de leerlingen en dat ik haar zeker nog eens moest vragen, wist ik dat ook zij die verbondenheid had ervaren.

Yvonne Knobel, conceptbegeleider IMC Basis en coördinator IMC on Tour.

 

 

 

‘Toen ik op de weekendschool zat kreeg ik onder andere het vak wiskunde. Van tevoren was ik niet heel enthousiast, omdat ik helemaal geen interesse in wiskunde had. Dat veranderde echter snel doordat ik een hele andere kant van het vak leerde kennen. Zo mochten we tijdens het vak bijvoorbeeld een kartonnen bol maken met wiskundige figuurtjes en elastiekjes. Na dit vak was voor mij bevestigd dat de weekendschool elk vak leuk kon maken. Het instructieboekje, met de overgebleven figuurtjes en elastiekjes erin, heb ik nu nog steeds. De bol heb ik 5 jaar lang met trots in mijn kamer tentoongesteld, daarna moest ik hem helaas weggooien. Toch blijf ik trots! Deze herinnering inspireert mij nu nog steeds om open te staan voor het onbekende en voor alles dat je in eerste instantie misschien niet aanspreekt.’

Valeski Boor, alumna IMC Weekendschool – Tilburg

 

 

 

Laatst kwam ik een van mijn leerlingen tegen bij het winkelcentrum. Samen met zijn vader, moeder, broers en zus! ‘Juf Willemien’ klonk het. Glunderend door het enthousiasme liep ik op ze af. Meteen begon zijn moeder over het vak Haven en Scheepvaart, dat een groot lesonderdeel is bij onze vestiging in Vlissingen (met de aanwezigheid van de havens en scheepswerven). Ze zei dat Abdullah het zo’n mooi vak vond en er razend enthousiast over is. En zei ze; ‘na de les van het loodswezen wist hij het zeker, hij wil naar de Zeevaartschool’. Abdullah knikte enthousiast. Hier word ik blij van; het besef dat je met een les iets hebt laten zien, ze iets hebt laten ontdekken over zichzelf dat ze misschien nog niet kenden. Maar nog meer; dat ze iets vinden waarvan ze denken ‘dat past bij mij’. Ja dan ben ik een gelukkig mens!

Willemien Treurniet – Coördinator – IMC Basis Vlissingen

 

 

 

 

 

 

In groep zeven ging ik voor het eerst naar de weekendschool in Den Haag. Op de eerste zondag gingen er voor mij veel deuren open doordat ik nieuwe mensen leerde kennen. Zelf zat ik in die tijd niet zo goed in mijn vel en het luisteren naar de verhalen van anderen hielp erg. Hoe mensen vanuit hun vakgebied problemen oplosten of hoe mijn klasgenoten met dingen bezig waren. Hoe langer ik bezig ben met verhalen van anderen, hoe meer ik er geïnspireerd door raak. Elke dag leer ik weer nieuwe mensen kennen en laat ik me inspireren door nieuwe verhalen, maar ook door verhalen van mensen die ik al ken.

Rohit Hoeseni – alumnus IMC Weekendschool –  Den Haag

 

 

 

 

 

 

 

Een moment dat direct bij me te binnen schiet, is de eerste reflectieles die ik in groep 7 gaf gaf. Een van de onderdelen was dat de leerlingen willekeurig de naam van een klasgenootje kregen. Op een klein papiertje moesten ze dan kwaliteiten schrijven die bij die klasgenoot passen. Daarna kreeg elke leerling zijn of haar briefje met kwaliteiten terug. Voor leerlingen is het fantastisch om te lezen welke kwaliteiten een ander in jou ziet. Na afloop van de les kwam een van de leerlingen nog even terug naar de klas. Of hij dat briefje met kwaliteiten misschien mee naar huis mocht nemen om aan zijn moeder te laten zien. Natuurlijk mocht dat! Zo’n simpele opdracht, maar de resultaten betekenden overduidelijk iets voor die jongen. Daar komt bij dat die niet altijd een van de makkelijkste jongens van de de klas is. Extra bijzonder om hem geraakt te zien worden door de opdracht.

Jeanine Doddema – Coördinator – IMC Basis Winschoten

 

 

 

 

Een aantal jaar terug ben ik gevraagd als gastdocent bij IMC On Tour, dit is het programma van IMC Weekendschool voor nieuwkomerskinderen in Nederland. Het was vooraf voor mij een verrassing maar koningin Máxima bezocht die dag de les! De leerlingen konden de koningin vragen stellen en de koningin vertelde hoe ook zij Nederlands heeft moeten leren toen ze naar Nederland kwam. Ook vertelde de koningin wat zij het moeilijkst vond aan het leren van de Nederlandse taal, iets wat erg herkenbaar was voor de leerlingen van IMC On Tour. Praten met de koningin over het leren van de Nederlandse taal was juist voor deze leerlingen zo waardevol, omdat zij zo konden zien dat voor hen ook alles mogelijk is. Dit moment heeft zo ook mij geïnspireerd, want ik weet dat alles mogelijk is in mijn leven.

Ilias Maatich – alumnus IMC Weekendschool

 

 

 

 

 

Tijdens de eerste les van het nieuwe schooljaar kwam een gastdocent vertellen over zijn beroep, directeur van een groot bedrijf is hij. Hij vertelde over zijn eigen basisschool periode. Waar hij als druk, lastig en dom werd bestempeld en hij letterlijk aan de kant werd gezet in de klas. Op latere leeftijd werd de diagnose ADHD en dyslexie bij hem gesteld. Ook werd duidelijk dat hij bijzonder intelligent is. Een kantelpunt in zijn leven, zo vertelde de gastdocent. “Laat je nooit vertellen dat je niets kunt” zo benadrukte en inspireerde hij de leerlingen. Nu geeft hij leiding aan 1.200 mensen en zet hij zijn ADHD juist in op momenten dat er veel gebeurt: hij houdt dan vele ballen tegelijk hoog. Een kwaliteit van deze ADHD-er. Voor onze kinderen, met of zonder eenzelfde diagnose was dit een zeer treffend en inspirerend verhaal. Voor mij als docent een geluksmoment!

Rob van Belkum – Coördinator IMC Basis Zaltbommel

 

 

 

 

 

Mijn leukste herinnering was de eerste workshop die ik met IMC Alumni heb gedaan. Het was een workshop georganiseerd door Google op hun kantoor op de Zuidas in Amsterdam. In de workshop hebben wij op een leuke en relaxte manier uitleg gekregen over Machine Learning. Na een pizza-pauze gingen we in groepjes werken aan onze eigen chatbots die werken op Machine Learning. Dit was een erg leerzame en gezellige ervaring, vooral omdat we na een brainstorm met ons team ook echt ons idee hebben gerealiseerd. Door de workshop besefte ik dat moeilijke onderwerpen gewoon te leren zijn als je er plezier in hebt en dit markeerde het begin van mijn betrokkenheid bij IMC Alumni.

Amin Mimoun, alumnus IMC Weekendschool vestiging Amsterdam Zuidoost

 

 

 

 

 

 

Wat mij vroeger inspireerde toen ik zelf op de weekendschool zat, was dat iedereen zichzelf mocht zijn en dat domme vragen niet bestaan. IMC weekendschool is een save-place waarin je alles mag vragen wat er in je opkomt. Ik en vele anderen konden hierdoor onze interesses en horizon verbreden; aan onze creativiteit en nieuwsgierigheid zaten geen limieten. Jaren later zie ik die save-place weer terug als vrijwilliger in de klas bij IMC On Tour. De kinderen kunnen zichzelf uiten door vragen te stellen en geen vraag is te gek: ze mogen helemaal zichzelf zijn. Voor mij was dit het hoogtepunt; om de energie die ik zelf als kind had, nu terug te krijgen van de leerlingen die ik begeleid. Om van dichtbij te zien hoe kinderen zoals ikzelf groeien en zich ontwikkelen. Het is bijzonder hoe een korte periode zoveel impact kan maken. Ik weet dat ik deel uitmaak van iets groots en ik ben daar trots op.

Chaimae Rahhou – Alumna IMC Weekendschool Tilburg

Blijf verbonden

Onze hoofdsponsoren