Eerste alumni activiteit voor de derdejaars van IMC Weekendschool

De rustige campus van de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen is op zondag 3 maart 2024 overgenomen door de derdejaars van IMC Weekendschool. Het is namelijk weer tijd voor Ilumnus! Sinds 2018 komen alle derdejaars van IMC Weekendscholen uit heel Nederland bij elkaar voor een kennismaking met het alumninetwerk; hun eerste aanraking met wat de weekendschool kan betekenen voor hen na de lessen op de zondag.

‘Meneer, meneer, mag ik uw handtekening?’ Verbouwereerd kijkt een gastdocent op naar de scène voor zich. De geur van gepelde mandarijnen is van mijlenver te ruiken en het geluid van knappende ballonnen galmt door het gebouw. Eén leerling wordt gemummificeerd met wc-papier door zijn teamgenoten, terwijl andere leerlingen papieren vliegtuigen door de gang laten vliegen. Allemaal in de hoop om de meeste punten te verdienen bij de Crazy88 workshop. Ilumnus is al vol op gang.

Met vijf bussen komen de leerlingen aan op het serene landgoed van de universiteit, waar ze hartelijk verwelkomd worden door oud-leerlingen van IMC Weekendschool. Dit is namelijk begonnen als een evenement voor toekomstige alumni, georganiseerd door de huidige alumni. ‘Zo leuk dat dit nog bestaat,’ vertelt één van de alumni die dit evenement zes jaar geleden heeft bedacht.

De leerlingen worden eerst nog verwelkomd door Heleen van Hall, alumni-coördinator van Nyenrode, en door de hosts van de dag alumni Wiam en Naïna. ‘Toen mijn ouders hoorde dat ik, hun kind dat niet van leren hield, vrijwillig op zondag naar school wilde, waren ze verbaasd,’ vertelde ook alumnus Guillaume over zijn tijd bij IMC Weekendschool.

Na alle praatjes mogen de leerlingen dan eindelijk beginnen met waar ze echt voor kwamen: de workshops. De leerlingen worden verdeeld over 12 teams, waarbij de vestigingen gemixt zijn; een manier om de leerlingen van verschillende vestigingen samen te laten werken zodat de leerlingen van over het hele land elkaar leren kennen. Bij verschillende workshops – zoals Crazy88, een podcast maken met Ears Up en rugby met de studenten van Nyenrode – kunnen de leerlingen punten verdienen met hun team met op het eind een winnaar.

‘Is dit allemaal een opgenomen video?’ vraagt een leerling dan. Met hun hoofd in de nek kijken de leerlingen omhoog met wijde ogen en open monden naar de projectie in de koepel waar ze in zitten. ‘Nee, dit is een simulatie,’ antwoordt de operator vanuit NOVA, de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie.

‘Sorry, maar ik zie daar echt geen beer in’
Leerling over één van de sterrenbeelden

In de sporthal verderop zijn drie planetaria opgeblazen waar de leerlingen onder begeleiding van NOVA een tour kregen door het hele heelal. ‘Sorry, maar ik zie daar echt geen beer in,’ merkt een leerling op bij het sterrenbeeld. De leerlingen worden meegenomen door de ruimte vanaf de aarde, naar ons zonnestelsel, onze sterrenstelsel en zelfs verder weg!

En hoe de simulatie werkt? Van veel sterren zijn de posities bekend en die worden dan in de computer berekend tijdens de interactive. Tijdens de reis berekend de computer welke sterren waar staan. Ook zijn er allemaal foto’s en kunstwerken van artiesten van verschillende planeten en andere hemellichamen verwerkt. Deze foto’s en kunstwerken komen dan tevoorschijn wanneer je dichterbij komt. En heel soms zijn er video’s te zien.

‘De leerlingen stellen echt leuke vragen,’ vertelde één van de instructeurs ook achteraf. Die leerlingen verdienden natuurlijk extra punten.

En het winnende groepje is …

Na de vier rondes verzamelen de leerlingen weer in de plenaire zaal voor de afsluiting. Waar in het begin de vestigingen bij elkaar zaten, zitten de leerlingen nu door elkaar gehusseld.

Met tromgeroffel wordt de winnaar bekend gemaakt: ‘En de winnaar is … team GROEN!’ Juichend snellen de leerlingen naar beneden om hun prijs op te halen. Met een envelop in hand gaan de winnaars en de andere leerlingen weer terug naar de bus. ‘Ben je nu wel blij?’ vraagt één van de jaarcoördinatoren aan een leerling die de dag niet helemaal zag zitten. ‘Ja,’ is het antwoord.