Een dag meelopen op één van de grootste NS stations van Nederland

Het is één van de drukste dagen van het jaar voor de NS, maar toch krijgen onze leerlingen uit Rotterdam de kans op een uniek kijkje achter de schermen.

Het is zondagochtend 3 april. Terwijl de stad zich opmaakt voor de Marathon en de perrons volstromen met mensen in strakke sportleggings en hardloopschoenen, maken de leerlingen uit het derde jaar van beide weekendschoolvestigingen in Rotterdam zich op voor een lesdag bij de NS. Het is één van de drukste dagen van het jaar voor de NS, maar toch krijgen de leerlingen de kans op een uniek kijkje achter de schermen. Want wie werken er eigenlijk allemaal bij de NS? En hoe ziet een dag op één van de grootste stations van Nederland eruit?

We betreden het station via de personeelsingang op perron 1. Een deur die je normaal gesproken niet eens opmerkt, blijkt de ingang te zijn naar een gigantische personeelsruimte mét een crisiszaal waar pauzerende conducteurs, machinisten en handhavers in het wild te spotten zijn. Deze ruimte is vandaag het decor van een inspirerende gastles, gegeven door Rutger Hamelynck, hoofd Brand Management bij NS. Hij vertelt onze leerlingen alles over de NS en welke verschillende beroepen je kunt uitvoeren bij dit bedrijf. Er zijn namelijk niet alleen conducteurs en machinisten, maar ook treinverkeersleiders, schoonmakers, personeel in de Kiosken, technici die zich bezighouden met het onderhoud van treinen en nog véél meer. Zoveel verschillende dingen die je kan doen, dat hadden de leerlingen van te voren niet kunnen bedenken.

Na een presentatie waarbij de vragen Rutger om de oren vliegen, krijgen de leerlingen een wel heel bijzondere opdracht: ze worden uitgenodigd om met de NS mee te denken over het aantrekken van nieuwe werknemers. Hoe kan de NS er voor zorgen dat er meer mensen voor ze willen werken? Voortvarend gaan de leerlingen aan de slag en de ideeën zijn eindeloos: van gewoon op mensen afstappen en vragen: “hey you, kom jij bij NS?” tot aan social-mediacampagnes met BN’ers die een dag voor NS werken, alles is mogelijk en wordt opgeschreven door twee aanwezige medewerkers van de afdeling Communicatie.

Na het ochtendprogramma en een korte pauze worden de leerlingen opgehaald door servicemedewerker André van Rij voor een rondleiding over het Centraal Station. Vanaf de loopbrug die over de perrons loopt laat André de leerlingen van alles zien: hoe de seinen werken, hoeveel spanning er op de bovenleiding staat en hoe een conducteur ervoor zorgt dat de trein veilig kan vertrekken.

Zondagmiddag 3 april. Terwijl de eerste uitgeputte hardlopers bezweet en moeilijk lopend op de trein terug naar huis stappen, ronden wij de les af in de centrale hal van het station. De laatste vragen worden beantwoord en de leerlingen stappen in de metro, tram of bus om weer naar huis te gaan, vol met nieuwe kennis over het grootste ov-bedrijf van Nederland

In 2019 organiseerde de weekendschool in Rotterdam Delfshaven voor het eerst een NS-dag, mede mogelijk gemaakt door Stichting KaNS Centraal, die ook een financiële bijdrage levert aan de weekendschool in Delfshaven. Stichting KaNS Centraal is een stichting die bijdraagt aan de mobiliteit van mensen die, om wat voor reden dan ook, een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Zij zetten hun middelen en kennis in om die mensen weer in beweging te krijgen waardoor zij een eerste stap kunnen zetten in hun zelfredzaamheid in de toekomst.