Een dikke brassa!

Sam Augustijn werkte 15 jaar in het basisonderwijs, waarvan de laatste 8 jaar op OBS De Dubbeldekker in Hilversum. Daar was hij ook actief betrokken bij de pilot van ons programma voor basisscholen. “Het programma voor basisscholen van IMC Weekendschool brengt een warenhuis aan beroepen in je klas, waarmee je de leerlingen laat zien wat er in de wereld te koop is en motiveert om dáár te komen, waar ze willen zijn.

Zo ook een oud-leerling van mij. Deze jongen is de oudste in een eenoudergezin. Een liefdevol gezin maar met weinig financiële middelen en een vader die in zijn geboorteland een nieuw gezin begon. De jongen voelde zich erg afgewezen, en kreeg op zeer jonge leeftijd thuis al veel verantwoordelijkheden die hij nog niet hoorde te dragen. Op school gooide hij er met zijn pet naar, hij was met andere zaken bezig ook al zag ik dat deze jongen veel in zijn mars had. Hoe kreeg ik hem zover dat hij zijn eigen potentie ging zien en ontwikkelen? Bij het vak geneeskunde kregen wij een chirurg in de klas die vertelde hoe gaaf hij het vond om mensen weer te helpen om gezond te worden. Deze leerling was hier diep van onder de indruk. Ik zag zijn ogen een glans krijgen die je graag ziet bij een kind. Was dit het vuurtje wat hij nodig had?”

“Meester, wat moet ik doen om chirurg te worden?”

De volgende dag kwam hij op school en vroeg: “Meester, wat moet ik doen om chirurg te worden?” Ik heb hem de verschillende mogelijkheden en routes uitgelegd en hem uitgedaagd. Deze jongen is aan het werk gegaan en hoe! Zijn focus werd school en zo heeft hij in anderhalf jaar tijd zo hard gewerkt dat ik hem aan het eind van groep 8 een welverdiend vwo-advies mee kon geven. Het is niet zo dat ik vind dat elk kind een vwo-advies moet krijgen, wel vind ik dat we uit elk kind moeten halen wat er aan potentie in zit. Deze jongen zit nu in 4 vwo en het gaat nog steeds goed met hem. Ik zie hem nog regelmatig in het dorp en krijg dan een dikke brassa van hem, en vertel hem weer hoe trots ik op hem ben.”

Leerlingen uit Amsterdam-West als chirurgen en OK-assistenten aan het werk in het OLVG, locatie West (Foto: Bieb Tuyt)