Een viool, het geluid van een formule 1-auto en het vak recht?

Een gastles in samenwerking met Stibbe en het Concertgebouworkest

Het lijkt een vreemde aftrap van het vak recht: twintig leerlingen luisteren in een prachtige ensemblezaal naar de klassieke muziek van vier leden van het Concertgebouworkest. Al snel blijkt er iets anders aan de hand te zijn. De leerlingen mogen zich gaan buigen over de mysterieuze zaak van ‘drie mannen en een viool’, terwijl de advocaten van kantoor Stibbe hen kennis laten maken met het vak Recht. Over vier weken spelen ze de zaak na in de rechtbank in de rollen van verdachte, rechter, advocaat en officier van justitie.

Wanneer de eerste klanken klinken is het even wennen, maar binnen een mum van tijd zijn de blikken en oren gericht op de vier orkestleden en hun muziek. Eén leerling begint als volleerd violist zijn handen mee te bewegen. Een ander schuift gaandeweg naar het puntje van haar stoel. Het applaus is uitbundig en wordt gevolgd door een nog uitbundiger vragenvuur. In een mum van tijd weten we dat sommige instrumenten meer dan driehonderd jaar oud zijn. Dat je voor zo’n viool aardig wat mooie sportauto’s kunt kopen. Dat paardenharen het beste zijn voor de strijkstok. En dat de snaren vroeger van kattendarmen werden gemaakt. Maar ook dat het Concertgebouworkest topsport beoefent met zo’n 120 concerten per jaar, als een soort Ajax onder de orkesten. De musici hebben zeker 10.000 uren op hun instrument gestudeerd voordat ze tot het orkest toetreden. Vaak al vanaf hun zesde, zo wordt verteld. ‘Wow,’ klinkt het uit de zaal. Wanneer de musici vervolgens zonder enige moeite vogelgeluiden, racende formule 1-auto’s en een piepende deur uit hun instrumenten toveren, vallen echt alle monden open.

‘Wie moet er veroordeeld worden voor dat gedoe rond die viool?’

Dan volgt het verhaal over ‘drie mannen en een viool’. Tim de Greve, advocaat en partner bij Stibbe, vertelt het waargebeurde verhaal waarbij een violist aan lager wal raakt, zijn viool wil verkopen en een beroemdste violenkenner vraagt te bemiddelen. De violenkenner verkoopt de viool aan een Nederlandse verzamelaar maar steekt het geld in zijn eigen zak. En de violist kan fluiten naar zijn centen.

Wat is hier gebeurd? Wie heeft schuld en hoe bewijs je dat? Deze vragen worden de komende weken nader bestudeerd, maar eerst is er een introductie nodig in het vak Recht. De leerlingen moeten nu zelf aan de slag: waar denken ze aan bij het woord ‘recht’? Na een kwartier brainstormen met de advocaten, hangen er vier ‘mindmaps’ met woorden als eerlijkheid, Johnny Depp, rechters, gelijk en ongelijk, helpen, advocaten en rechtbank.

Een mooi startpunt waar vanuit de leerlingen steeds verder zullen toewerken naar de vraag: ‘Wie moet er veroordeeld worden voor dat gedoe rond die viool?’

Advocatenkantoor Stibbe is al jarenlang betrokken partner van Stichting IMC Weekendschool en van het Koninklijk Concertgebouworkest, waardoor deze bijzondere gastles kon worden gerealiseerd.

Met grote dank aan de gastdocenten van Stibbe: Tim de Greve, Omar El Gachi, Sandra Putting, Roderik Vrolijk, Meike Pakkert en Jelmer Ypinga. En de gastdocenten van het Concertgebouworkest: Marleen Asberg (viool), Eke van Spiegel (viool), Edith van Moergastel (altviool), Johan van Iersel (cello) en Charlie dos Reis Borges Rodrigues (corporate partnerships).