Doneer

Van scenarist tot acteur: het vak film met Cinekid

In 2020 startte onze samenwerking met Cinekid. We creëerden een gave serie van vier lessen, toen nog voor één locatie, waarin leerlingen een eigen film mogen maken. Ondertussen wordt dit prachtige vak op 12 IMC Basis-locaties gegeven, zo ook dit jaar.

Sinds 2020 werken we samen met Cinekid, een stichting gericht op media-educatie voor kinderen, om onze leerlingen mee te nemen in het filmmakersvak. We begonnen met één gastdocent op één locatie. Dit schooljaar wordt het vak film op maar liefst 12 IMC Basis-locaties gegeven en is er vanuit Cinekid een heel team betrokken. Het lesprogramma met vaste opbouw is ontwikkeld op basis van het ‘Cinekid short by kids workshop traject’. Een hoogtepunt voor leerlingen én gastdocenten.

‘Dit is mijn tweede keer als gastdocent bij het Cinekid project. Ik vind het geweldig en de leerlingen al helemaal! Wat heel goed werkt is dat ze samen een einddoel hebben en dus leren samenwerken. Hun eigen film op het grote doek terugzien is natuurlijk magisch.’
Gastdocent

Het maken van een film bestaat uit veel verschillende stappen en vraagt om diverse vaardigheden, zo begrijpen de leerlingen al snel. In de lessenserie komen daarom meerdere beroepen aan bod: van scenario schrijven en storyboards tekenen tot filmen en montage. Voor de klas staat een filmdocent van Cinekid die zelf bekend is met het filmmakers-vak; hij zal de leerlingen ondersteunen in het maken van hun eigen film.

De eerste les richt zich op het werk van een scenarist; iemand die de scenario’s schrijft voor een film. De leerlingen leren wat het werk van een scenarist inhoudt en gaan zelf aan de slag. Eerst mogen er groepjes worden gemaakt. Ieder groepje kiest een thema en gaat binnen dit thema aan de slag met hun eigen film. Ze brainstormen en bepalen het verhaal dat ze willen filmen. Dit betekent dat ze lastige keuzes moeten maken, want er zijn veel geweldige ideeën om uit te kiezen. Ten slotte tekenen de leerlingen de scènes van hun film uit in een storyboard.

‘Bij de diplomauitreiking vraag ik altijd naar de hoogtepunten van het IMC Weekendschool programma. Alle leerlingen noemen dan het vak film.’
Jaarcoördinator Basisschool

In de tweede les leren de leerlingen over de beroepen decorbouwer, prop-master en special-effect editor. De gastdocent legt uit waar deze mensen goed in zijn en welke werkzaamheden zij binnen de filmwereld uitvoeren. Hierna gaan de leerlingen weer aan de slag. In groepjes maken ze attributen om te gebruiken in hun film en denken ze na over de staging van de verschillende scenes. Ten slotte maakt ieder groepje een echte green screen opname van één van de scènes uit hun storyboard.

In les drie is het zover: de leerlingen gaan hun film opnemen. Ze vormen vandaag een filmploeg en dus zijn er verschillende werkzaamheden nodig. De les start daarom met een uitleg over de beroepen regisseur, camerapersoon en acteur en wat ze precies inhouden. Vervolgens worden deze rollen verdeeld onder de verschillende leerlingen.

Licht, camera, geluid.. en actie!

Het zit er alweer bijna op; in les vier worden de films afgemaakt. Deze les gaat daarom over de beroepen die betrekking hebben op de bewerking en afwerking van een film. Zoals het werk van een editor of foley-artiest (geluidseffecten). De leerlingen selecteren (achtergrond)muziek voor in hun film en voegen eventuele geluidseffecten toe. Dan is het tijd om de film te monteren en dus af te maken. Met behulp van stop-motion maken de leerlingen een aftiteling voor hun film. Ze zijn klaar voor de première!

Als klap op de vuurpijl mogen de leerlingen hun eigen film terugkijken in een nabijgelegen bioscoop. Het is natuurlijk magisch om hun eigen film op het grote doek te zien. Bovendien zal een aantal van deze filmpjes doorgaan naar het Cinekid Filmfestival!

Fotografie: Bobby Wagenaar en Melanie Lemahieu