Gastles van rapper Diggy Dex

‘In mijn laatste album zei ik: “Je gooit een kiezel in het water en de cirkel wordt groter. Ook al is het maar een klein kiezeltje, je weet nooit wat de effecten gaan zijn. Dit vind ik één van de magische dingen van het leven, en van muziek maken, dat je iets kunt aansteken bij andere mensen. Je kunt een leven op een positieve manier beïnvloeden. Dat is met onderwijs ook zo. Het is te gek dat je je sommige leraren na 20 of 30 jaar nog steeds herinnert. Dat zegt echt iets.”

We spraken met ‘meester Diggy’ over de waarde van ervaringsgericht onderwijs

Koen Jansen, beter bekend als Diggy Dex, maakte als gastdocent grote indruk op de J.H. Donnerschool Speciaal Onderwijs in De Glind. Deze gastles van Diggie Dex was, aldus de leerlingen, de aller gaafste van het hele schooljaar. De opdracht? Bedenk een nieuwe videoclip voor Diggy Dex. Na de presentaties van de kinderen volgde een spetterend optreden op het zonnige schoolplein. We spraken met ‘meester Diggy’ over het vinden en overbrengen van jouw vonk, en de waarde van ervaringsgericht onderwijs.

Kennis maken met nieuwe werelden

“Er is in mijn eigen leven een aantal punten geweest waarop er een vonk oversloeg. Ontmoetingen waarvan ik denk: Als ik deze persoon niet had ontmoet, was ik dan ook zo met muziek bezig geweest? Het is heel belangrijk dat je met nieuwe werelden kennis leert maken. Ik weet dat zelf nog van vroeger: als er iets gebeurt dat afwijkt van het normale programma, of er komt iemand van buitenaf, dan is dat altijd leuk. Als ik terugkijk naar mijn eigen schooltijd, had ik dat niet veel. Heel sporadisch, een theatermaker of gitarist. Dan dacht ik: Oh, dat is echt vet!”

‘Als gastdocent wil ik kinderen meegeven dat het fijn is om een creatief beroep te hebben.’
Diggy Dex Rapper

Lang niet iedereen krijgt gelijke kansen

“Ik ben me wel bewust van het feit dat ik ergens ben opgegroeid waar ik de kansen had. Ik heb in mijn jonge jaren alle ruimte gehad om mijn passie te ontwikkelen. Natuurlijk heb ik ook wel eens drie dagen alleen brood en pindakaas moeten eten, maar het kwam altijd goed. In 95% van de landen in de wereld is dit anders. En ook in Nederland krijgt lang niet iedereen gelijke kansen. Vanuit huis heb ik meegekregen dat je iets terug kunt geven aan de maatschappij. Er zijn veel plekken die wat licht kunnen gebruiken. Ik heb zelf ook kinderen en zie het belang van spelen en muziek voor de ontwikkeling. Dat zie ik ook als ambassadeur van ‘Right to Play’. Ik besef dat ik iets kan betekenen in een keten, dus dat probeer ik ook.”

Hoe jouw vonk te vinden?

“Als gastdocent wil ik kinderen meegeven dat het fijn is om een creatief beroep te hebben. Ik wil hen laten ervaren hoeveel van jezelf je erin kwijt kunt. Muziek heb ik altijd één van de allermooiste uitingsvormen gevonden. Het maken van muziek. Het schrijven. Het creëren. Ik heb altijd wel zin om te gaan schrijven of naar de studio te gaan. Echt altijd. Het is bijna onverklaarbaar.” “Hoe jouw vonk te vinden? Kijk goed naar wat je als kind deed of waar je aandacht automatisch naartoe ging. Of het nou technisch lego bouwen was, dingen organiseren op het schoolplein, of sporten. Het is een soort initieel vuur; hoe jij bent gebakken. Het is super als je dit kunt vormgeven in je leven.”