De IMC Weekendschool teamdag: een kijkje achter de schermen

Hoe verbonden én geïnspireerd te blijven met 62 locaties door het hele land? Eens per kwartaal komen collega’s van onze vele locaties bij elkaar voor een teamdag. Zo ook dit voorjaar. Op het programma stond een interactieve organisatie update en een workshop storytelling. Hoe vertel je vanuit jouw functie het weekendschoolverhaal op een manier dat de ander (vrijwilliger, gastdocent, ouder, buur, partner, etc.) enthousiast wordt om zich in te zetten voor ons mooie doel? Graag geven we je een kijkje achter de schermen van onze organisatie.

Het is gezellig druk in ‘de gymzaal’ van De Lik te Utrecht, een voormalige gevangenis die onderdak biedt aan verschillende bedrijven. Vanuit het hele land zijn collega’s van IMC Weekendschool bij elkaar gekomen. Traditiegetrouw is het eerste woord aan de directie. Oprichter en strategisch directeur Heleen Terwijn neemt de collega’s mee in de belangrijkste ontwikkelingen. Vervolgens is het de beurt aan collega’s om te inspireren. Hun mooie verhalen willen we jullie niet onthouden.

Leila Uçar, alumna en jaarcoördinator op de weekendschool in Groningen, ontwikkelde een psychologietraining in samenwerking met kinderpsycholoog Merle van Someren. Dit was een reactie op de behoefte van collega’s, vrijwilligers en stagiaires, zo vertelt Leila. De training gaf uitleg over ADHD en ASS, hoe deze zich uiten bij kinderen en hoe je hier in de klas rekening mee houdt. Oftewel, een juiste benadering voor iedere leerling op basis van ons onderwijsconcept. De opgedane kennis werd onmiddellijk toegepast door te oefenen met een trainingsacteur.

Alumnus Abdellah Aknin deelt hoe zijn tijd als weekendschoolleerling hem inspireerde om zich in te zetten voor de volgende generatie. Als een ervaren verhalenverteller gaat hij terug in de tijd. Het is 2007 en zijn grote broer komt thuis van de weekendschool met een arm in het gips; een grapje uit de Geneeskundeles om hun moeder te laten schrikken. In 2008 mag Abdellah zelf naar de weekendschool; een droom die uitkomt. Nadat hij zijn diploma haalt, keert hij terug in de Jongeren Advies Raad, als klassendocent en – zijn huidige rol – als alumni coördinator in Tilburg. Hiernaast runt hij een jongeren participatie platform.

Alumna en coördinator, Dana Ponsen, inspireert de zaal met haar benadering van het vak Archeologie op onze basisschoollocatie in Lelystad. Dit deed ze met de vraag: ‘Stel dit voorwerp wordt over 1000 jaar opgegraven, wat zegt dit dan over jou?’ Samen ervoer de klas hoe belangrijk zaken als religie, sport en spullen als sierraden zijn voor onze identiteit. Dana vertelt hoe ze haar leerlingen nog beter leerde kennen door dieper op hun verhalen in te gaan. Zo ontstonden er prachtige connecties in de klas.

Coördinator Moos Pozzo startte 1 februari op de nieuwkomersschool in Leeuwarden. Met een brede glimlach vertelt ze over haar warme start bij IMC Weekendschool, hoewel onze verschillende computersystemen wél even wennen waren. ‘Ik bof met een heerlijke groep leuke, lieve en gemotiveerde kinderen. Tijdens de eerste lessen leerden ze het kunstenaarsberoep kennen en maakten ze bedankkaarten voor toekomstige gastdocenten.’ Moos spreekt ook haar waardering uit naar alle lieve en behulpzame collega’s: ‘Ik ben happy en voel me ook dankzij jullie op mijn plek.’

Na een korte pauze start de workshop. Emilie van Dijk, presentatiecoach en trainer bij Speak to Inspire, neemt de grote groep collega’s op bevlogen wijze mee in een boeiende en hands-on storytelling training. Met tips en tricks die ze direct demonstreert, zoals ‘more = more’ en ‘the golden rule of three’, wordt de collega’s voorgeleefd hoe hun boodschap activerend te vertellen. Dit is een belangrijke vaardigheid als medewerker van IMC Weekendschool; de organisatie is immers afhankelijk van de jaarlijks ruim 8.000 vrijwilligers en 500 partners. Bovendien staan de meeste collega’s wekelijks voor de klas. ‘Neem wat je vandaag leert ook mee naar je eigen klas,’ benadrukt Emilie dan ook, ‘daar presenteer je de hele dag.’

Al snel is het tijd om te oefenen: ‘Vind collega’s in een vergelijkbare functie en oefen jullie pitch. Hoor je een collega iets moois zeggen? Of iets waar je enthousiast van wordt? Schrijf het op een post-it en leer het uit je hoofd.’

Er worden veel mooie uitspraken verzameld op de gymnastiekkast, zoals ‘IMC Weekendschool is een kijkdoos in de toekomst,’ ‘Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het ontdekken van je talenten,’ en ‘Veel mensen denken nog steeds dat alle kinderen in Nederland gelijke kansen krijgen.’

Andere briefjes bevatten creatieve ijsbrekers voor in gesprekken met partners, zoals ‘Wat schreef jij vroeger in vriendenboekjes bij de vraag “wat wil je later worden?”‘Doe jij nu wat jij als kind ‘later’ wilde worden?’ en ‘Wat deed jij op zondag toen je 10 jaar oud was?’

Aan inspiratie is geen gebrek.

Na afloop wordt er geborreld. Voor veel van de collega’s blijft dit het favoriete programmaonderdeel; het is gezellig en er is heel veel om over bij te praten.

We kijken opnieuw terug op een zeer waardevolle, verbindende en inspirerende teamdag.