Koffietijd: het moment om zelf een televisieprogramma te maken

Dit was het geval voor een groep oud-leerlingen en deelnemers van onze PR Academie. Ter ere van het 25-jarig jubileum leerden zij alles over het televisievak. Bij Koffietijd dus.

Als IMC Weekendschool alumnus met interesse in het mediavak lijkt het een droom: een hele dag meelopen met de medewerkers van het Koffietijd productie- en redactieteam. Van brainstormen en het schrijven van redactionele content tot live presenteren: alle kneepjes van het vak kwamen aan bod. Na een rondleiding voor én achter de schermen, mocht de groep al hun vragen stellen aan Koffietijd presentatoren Pernille La Lau en Patrick Martens. Het was opletten geblazen, want hierna mochten de alumni zelf aan de slag.

Tijdens het volgende Koffietijd-bezoek was het zover. De opdracht? Ontwikkel én produceer een eigen Koffietijd item. Al snel ontstond een idee: laat alumni zelf vertellen over hun tijd bij IMC Weekendschool. De setting? Een picknick in het Amsterdamse Bos. Wat begon met een script van Cherise Koning en Lida Hasami, kreeg vorm onder de regie van Amani Maniran en Sophia Loopstok, en werd afgemaakt door de bevlogen presentatie van Hassiba Lhajouri. Het werd een prachtig item. Met veel dank aan de Koffietijd crew natuurlijk.

‘Mijn quotes, zonder punt en met enkele aanhalingstekens’
Mijn naam Tekstschrijver

Als kers op de jubileumtaart volgde er nóg een uitnodiging: een Koffietijd uitzending met oprichtster en directeur Heleen Terwijn en weekendschool alumni Suraj en Hassiba (onze ‘eigen’ Koffietijd presentatrice). Een gesprek over de toekomst, het belang van dit type onderwijs en de belangrijkste lessen die Suraj en Hassiba als oud-leerlingen leerden.

“De toekomst is al begonnen,” weet Heleen kordaat te zeggen. “Die zit hier tegenover me. En dit maakt me ongelofelijk blij.” Met trots kijkt ze haar twee oud-leerlingen aan. “Verder bieden wij ons programma nu ook aan op steeds meer basisscholen. Samen met de leerkrachten en gastdocenten brengen we de maatschappij de klas in. Dit helpt de leraren te laten zien dat er voor ieder kind een toekomst is. Een absolute verrijking van het onderwijs.”

“Ik leerde dat alles mogelijk is,” vertelt Suraj, “en je zoveel mogelijk vragen moet stellen.” Als brandweerman is hij tegenwoordig zelf gastdocent bij IMC Weekendschool. “Hassiba sluit zich bij hem aan: “Ik was eerst heel verlegen. Door de weekendschool ben ik dat niet meer en heb ik leren presenteren. Iets waar ik nu volop mee bezig ben, zoals jullie hebben gezien.”

Bij de PR Academie kunnen oud-leerlingen van IMC Weekendschool zich een jaar lang ontwikkelen op het gebied van schrijven, fotografie, en het maken van video’s en podcast. Ze worden hierbij begeleid door collega’s van de afdeling Communicatie, en gelinkt aan partners als de Nationale Postcode Loterij en Koffietijd. Tot nu toe met enorm succes.