Leerlingen vervoeren passagiers naar Schiermonnikoog

Heel even mocht Nishaan ervaren hoe het is om kapitein te zijn van de Rottum. De veerboot van Wagenborg Passagiersdiensten pendelt meerdere keren per dag tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog en had zondag met hoge uitzondering voor één vaart de bemanning uitgebreid met de tweedejaars leerlingen van de weekendschool in Groningen.

De passagiers keken wel even vreemd op toen de scheepshoorn geblazen werd en ze omhoogkeken naar de brug. Kapitein Willen had namelijk zijn stoel afgestaan. Ook de andere bemanning had groepjes leerlingen op sleeptouw.

Zo nam machinist Jelte de leerlingen mee naar de machinekamers. Een oorverdovend lawaai kwam de leerlingen tegemoet toen ze de trap afdaalden. Dit was met hoge uitzondering en voor het eerst dat een klas in een werkende machinekamer mocht meekijken. Ook de airco, een gevaarte van 700.000 euro of zoals machinist Jelte het noemde “een heel mooi huis” werd bekeken.

“Heeft de veerboot ook een toeter?”
Nishaan Leerling

Al die passagiers willen ook hun handen wassen en moeten ook wel eens naar de wc. De Rottum heeft een enorme tank waar ze schoon leidingwater in meenemen en een andere om al het water “de poep en plas” in op te vangen. “We lozen niets op de Waddenzee” Het schip wordt om de zoveel vaarten gekoppeld aan het gewone riool- en waterleidingnetwerk.

Ook bij de horeca aan boord kwam aan bod. “Er is geen afwasser in Nederland met een mooier uitzicht.” Een verborgen liftsysteem zorgt ervoor dat alles trap op/af tillen er niet meer bij is. En zijn ze een keer vergeten voldoende croissants mee te nemen, dan is het helaas pech.

De overtocht van een kleine 45 minuten liep alweer ten einde, maar de dag zat er nog niet op. Op Schier werden de leerlingen opgewacht door Thijs en Daan, reddingswerkers van de KNRM. Naast een uitleg over het (vrijwilligers)werk op een reddingsboot, dat een pleister plakken op een woeste zee toch echt wat anders is dan op land en de spannendste momenten; wanneer onzekerheid toeslaat, kregen de leerlingen een kijkje in de omkleedruimte en aan boort van de Koning Willem I.

“Wat gebeurt er als iemand het toilet doorspoelt?”
Ubaida Leerling

De terugtocht naar de haven van Lauwersoog ging op volle snelheid in de watertaxi. Er werd druk uitgekeken naar zeehonden en nog een dode gespot op aanwijzing van de kapitein. Weer met beide voeten op het vaste land gingen de duimen de lucht in. “Dit was echt de allerleukste les van dit jaar!” aldus Fadak. En Kapitein Nishaan? Een dikke dubbele duim, maar hij kijkt nog even verder.