Luister: onze podcast 'Samen maken we toekomst'

18 dec 2023

In de podcastserie ‘Samen maken we toekomst’, mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, spreken Jan Jaap Hubeek en Thijs Kolster 10 gasten. In aflevering 1 ‘Van lokaal onderzoek naar nationaal succes’ gaan zij in gesprek met Heleen Terwijn (oprichter en directeur)

In de podcastserie ‘Samen maken we toekomst’, mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, spreken Jan Jaap Hubeek, bekend van de podcast Audiocollectief Meesterwerk en Thijs Kolster 10 gasten. In aflevering 1 ‘Van lokaal onderzoek naar nationaal succes’ gaan zij in gesprek met Heleen Terwijn (oprichter en directeur).

Toen Heleen Terwijn midden jaren ’90 onderzoek deed naar de schoolmotivatie van jongeren in Amsterdam Zuidoost (de Bijlmer) ontdekte ze dat waar deze jongeren op tienjarige leeftijd nog vol toekomstplannen en enthousiasme zaten, dit op veertienjarige leeftijd vaak volledig was omgeslagen in demotivatie. Geschrokken van deze onderzoeksresultaten richtte ze IMC Weekendschool op, waar leerlingen drie jaar lang op zondag aanvullend onderwijs volgen. Bijna 25 jaar later is IMC Weekendschool nog steeds een succesformule, Heleen legt uit hoe het idee ontstaan en gegroeid is en waar kinderen en gastdocenten jaar na jaar zo blij van worden.

TE BELUISTEREN
Tot de zomervakantie is wekelijks een nieuwe aflevering te beluisteren via:

» Spotify
» Apple podcasts
» Google Podcasts

GASTEN
Te gast zijn in de verschillende afleveringen van de podcast o.a.:

»Mohamed el Bouaalate, Amsterdam UMC
»Anna-Belle de Blanken en Omar El Gachi , Stibbe