Minister Wiersma bezoekt de basis voor de toekomst

Met een entourage van het ministerie kwam minister Dennis Wiersma maandag 20 maart op bezoek bij de A.S. Talmaschool in Rotterdam om van dichtbij kennis te maken met IMC Basis. ‘Dit is een mooi initiatief vanuit de maatschappij zelf.'

Sinds 2015 biedt IMC Weekendschool haar lesprogramma’s elke week aan op basisscholen in heel Nederland. Bij IMC Basis worden leerlingen van groep 7 en 8 en hun leerkrachten elke week van het schooljaar meegenomen in de beroepenwereld van deskundige vrijwillige gastdocenten. Op jonge leeftijd doen ze ervaring op in allerlei verschillende vakgebieden, van Recht tot Beeldende Kunst, en van Geneeskunde tot Politiek. Zo kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk. En dat niet alleen: IMC Basis versterkt de motivatie van leerlingen én leerkrachten. Het versterkt positieve schoolbeleving, toekomstperspectieven en zelfvertrouwen. Het is een kwaliteitsinjectie in de school.

In gesprek

Het bezoek van minister Wiersma begon in de directiekamer met een gesprek over het belang en de toekomst van IMC Weekendschool op basisscholen. Heleen Terwijn, oprichter van IMC Weekendschool, legde uit op welke vlakken IMC Basis het reguliere onderwijs versterkt. ‘Wegens het succes zijn we op zoek naar iets meer dan een vriendschappelijke relatie met het ministerie,’ legde Heleen uit.

Monique Degeling, directrice van de A.S. Talmaschool, benadrukte dat de lessen positieve effecten hebben op de leerlingen, de leerkrachten en de rest van de schoolweek. ‘Als er een architect langs is geweest en de kinderen op schaal hebben gerekend, is het voor de juf of meester geweldig om hier tijdens de rekenles op voort te bouwen.’

Een klas vol automonteurs

Na het serieuze gesprek was het tijd voor wat luchtigs. De minister werd begeleid naar de bovenste verdieping van de school om zelf de IMC Basisles te ervaren. Zodra de minister bij de deur van het klaslokaal stond, draaiden de hoofden van de leerlingen richting de deur. Afwachtend, onder zacht geroezemoes, volgden hun blikken de minister, terwijl hij door het lokaal liep.

Groep 7B kreeg les in schadeherstel van auto’s. En wat komen daar veel verschillende dingen bij kijken! De klas was verdeeld in verschillende groepjes. Aan het ene groepje tafels waren de leerlingen druk bezig met het schuren van een motorkap. En weer een andere groepje leerlingen koos de kleur van de auto, uit meerdere kleurenwaaiers. Hier stopte de minister even en zocht mee. ‘Ik heb hem gevonden!’ zei een meisje trots. Ze hield het doorzichtige velletje van de waaier tegen de autodeur. Daar kon de minister wel om lachen.

Ook werd gevraagd hoe de leerlingen de eerdere IMC Basislessen hadden ervaren. Hierop reageerden ze enthousiast. Er werd zelfs een gipsverband uit de kast getrokken, nog van de les Geneeskunde. ‘Deze mochten we bewaren van de gastdocent!’ vertelden ze. De leerlingen benadrukten dat de lessen niet alleen heel leuk waren, maar ook erg leerzaam. ‘Het is hier niet alleen spelen.’

Dat is een hele goede vraag!

De klas had ook een aantal vragen voorbereid voor de minister. ‘Denkt u eraan om op alle basisscholen in Nederland IMC Basis lessen te geven?’ vroegen de leerlingen. Daar moest de minister even over nadenken. ‘Zij is de baas,’ zei minister Wiersma, terwijl hij wees naar Heleen Terwijn. Hij voegde er vervolgens aan toe: ‘Ik kan wel helpen om dit (IMC Basis) mogelijk te maken op meerdere scholen.’

Er werden direct vingers opgestoken. ’U zegt dat u kan helpen, maar wilt u het ook?’ De minister complimenteerde de jongen. ‘Dat is een hele goede vraag.’ Doorvragen tot je een antwoord hebt waar je tevreden mee bent is namelijk heel belangrijk, legde de minister uit. ‘Nu moet ik de vraag nog wel beantwoorden.’ De minister stelde precies dezelfde vraag aan de klas. ‘Als jullie de baas zouden zijn, zouden jullie IMC Basis in heel Nederland willen?’ In koor riepen de kinderen enthousiast ‘JA!’ Vol bewondering keek de minister rond. ‘Dan zeg ik ook ja.’ Het was een middag waar alle leerlingen en docenten van de Talmaschool vol energie een bijdrage aan leverden en wat een mooi compliment van minister Wiersma voor IMC Basis.