Doneer

IMC Weekendschool in het hart van de democratie

Een rondleiding van kamerleden door de plenaire zaal en debatteren onder hun toezicht in het gebouw van Tweede Kamer? De leerlingen van IMC Weekendschool Den Haag maakten het mee: ‘Ik heb geleerd waarom politici op hun telefoon zitten in de Tweede Kamer.’

‘Er is hiervoor geen geld nodig, want de trams zijn er al,’ klonk het fel buiten de entree van de publieke tribune van de Tweede Kamer. ‘Hoe wil je goedkoper OV voor jongeren onder de 18 dan betalen?’ reageerde de tegenpartij.

De leerlingen van IMC Weekendschool Den Haag gingen het debat met elkaar aan over de verschillende partijprogramma’s. Deze stelden ze zelf op in de afgelopen lessen Politiek. Tijdens de eerste les spraken de leerlingen met de Haagse Raad van Kinderen. Tijdens de tweede les spraken ze met de gemeenteraad van Den Haag. Van verschillende gastdocenten kregen de leerlingen tips om in kleine groepjes te werken aan hun partijpunten voor de gemeente Den Haag.

Een bezoek aan de Tweede Kamer, het hart van de democratie, was dan ook een logische vervolgstap voor de volgende en laatste les van dit vak 

Die zondagochtend was het zover. Alsof de leerlingen een luchthaven in gingen, werden de jassen en tassen op een lopende band gezet om gescand te worden. De leerlingen moesten door een poort en scanner. ‘Iemand was zijn schaar vergeten in zijn tas,’ fluisterde een leerling later. Ja, die moest ingeleverd worden. 

Rondleiding door de Tweede Kamer

Tijdens de rondleiding door medewerkers van de Tweede Kamer en twee Kamerleden, Senna Maatoug en Mikal Tseggai, konden de leerlingen niet stoppen met om zich heen te kijken. ‘Geen laatjes opentrekken,’ zo werd herhaald voordat de leerlingen de plenaire zaal in liepen. 

‘In die laatjes,’ zo vertelde Senna Maatoug, Tweede Kamerlid namens GroenLinks-PvdA, ‘zitten allemaal lege papiertjes.’ De groep stond ondertussen weer buiten de plenaire zaal. ‘Hierop schrijven we dan berichten naar onze collega’s.’ Ze hield een envelop omhoog met een leeg kaartje erin. ‘Net zoals vroeger op de basisschool,’ merkte een leerling direct op. Eindelijk, iets wat ze herkende. 

Verder werd uitgelegd dat Kamerleden collega’s hebben die tijdens het debat informatie opsturen naar hun telefoons en hoe onderling respect belangrijk is tijdens debatteren: ‘We zeggen niet “Hey, jij daar,” maar we praten via de voorzitter.’

Na een speurtocht door de Statenpassage was het tijd voor het debat waar iedereen de afgelopen weken naartoe werkte. Per ronde staan er twee groepjes tegenover elkaar: de één presenteert hun standpunt met onderbouwing, waarom ze dit willen invoeren en hoe ze dat van plan zijn. De ander mag hierop reageren. 

‘Er is in een debat nooit een winnaar, want in een democratie is er geen winnaar.’
Senna Maatoug & Mikal Tseggai Kamerleden & gastdocenten

Wie wint het Weekendschool debat?

‘Wij moeten niet winnen, wij zullen winnen,’ werd standvastig geopperd door een enkel groepje. Tijdens de debatten waren de toeschouwende leerlingen stil en luisterden ze aandachtig naar het debat. Zodra ze mochten spreken, kwamen hun spreekvaardigheden aan bod. De oppositie stelde scherpe vragen. De propositie had snel een antwoord zonder te stotteren. 

Het was een passievol debat volgens juryleden Senna en Mikal: ‘Jullie waren net echte politici.’ De jury keek hoe overtuigend ieder groepje sprak, hoe ze vragen stelden, maar ook hoe respectvol ze waren als debatterende en toeschouwende partij. Toch was er geen winnaar van het debat: ‘Er is in een debat nooit een winnaar, want in een democratie is er geen winnaar.’ Waar het wel om gaat? Het samen komen tot een oplossing. 

‘Ik heb de kinderen nog nooit zo stil gekregen, zeker niet tijdens een excursie.’
Esther Tienstra Jaarcoördinator

Met het nodige tegengeluid – want de leerlingen bleven benieuwd naar de winnaar – liep de groep terug naar de filmzaal voor de afsluiting van de dag: ‘We hebben geleerd hoe je moet debatteren en dat er meerdere debatten tegelijkertijd zijn in de Tweede Kamer.’ Het was een lange dag geweest maar de sfeer werd omschreven met een 10 omdat iedereen respectvol was. ‘Oh, en nu weet ik waarom politici op hun telefoon zitten!’

Dat de leerlingen onder de indruk waren van de Tweede Kamer was goed te merken. Jaarcoördinator Esther Tienstra: ‘Ik heb de kinderen nog nooit zo stil gekregen, zeker niet tijdens een excursie.’

Tekst: Amani Maniran, lid van PR Academie

Fotografie: Joni Reiche

PR Academie IMC Weekendschool

Ieder jaar stellen we een team van enthousiaste alumni samen die ons team Communicatie helpen. Deze alumni zijn onze schrijvende, fotograferende en vormgeving talenten. Gedurende het jaar krijgen zij training tijdens workshops en gaan ze samen of alleen op pad om producties te maken. Iedere productie zal via de communicatiekanalen van de stichting worden ingezet.