Heleen Terwijn

Heleen Terwijn (Amsterdam, 1967) is de drijvende kracht achter IMC Weekendschool.

Biografie

Na haar studie psychologie begon Heleen Terwijn haar carrière als onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Nieuwsgierig naar de factoren die bepalen hoe mensen in het leven komen te staan, startte ze in de jaren 90 een onderzoek naar schoolmotivatie, toekomstperspectieven en welbevinden van jongeren in Amsterdam Zuidoost. Ze merkte al snel dat veel leerlingen hun motivatie verliezen aan het einde van de basisschool, begin middelbare school. De jongeren openden haar de ogen dat ons schoolsysteem niet af is. Kinderen horen op school dat ze leren voor later.Maar niemand laat hen zien wat lateris. Ervan overtuigd dat jongeren zich zullen optrekken aan een rijke sociale context, richtte ze in 1998 IMC Weekendschool op.

Terwijns visie en aanpak maakten onmiddellijk enthousiasme los bij leerlingen, gastdocenten en sponsors. Haar theorie bleek raak, getuige sterke langetermijneffecten van weekendschoolonderwijs op de levens van de deelnemers. Het vernieuwende onderwijsconcept van IMC Weekendschool heeft inmiddels vele onderscheidingen ontvangen en veelvuldig navolging gekregen.

1. 1986 – 1993

Bachelor en master psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA)

2. 1993 – 1997

Onderzoeker sociale psychologie aan de UvA

3. 1998 – heden

Oprichter en directeur strategie IMC Weekendschool

4. 1999 – 2004

Postdoctoraal integratieve psychotherapie

Nevenfuncties

1. Voorzitter Raad van Toezicht Nederlands Philharmonisch Orkest / Nederlands Kamerorkest

2. Voorzitter Bestuur Stichting Jongeren Die het Kunnen (JDK)

3. Commissaris Delphine Topholding BV (Partou)

4. Lid van Amsterdamse 4 en 5 mei comité

5. Vice-voorzitter bestuur Laguna Collective

Onderscheidingen en erkenningen

We zijn trots op vele onderscheidingen en erkenningen voor de stichting, programma’s en oprichtster Heleen Terwijn.

1. 2020

Nominatie Helffer Kootkar Prijs

2. 2017

Finalist Brock international prize in education

3. 2017

National Winner Responsible & Inclusive Entrepreneurship European Enterprise Promotion Awards

4. 2016

Voorbeeldproject Gelijke kansen Alliantie

5. 2014

Ververs Award voor Onderwijs Innovatie in de Praktijk

6. 2013

Hélène de Montigny-prijs

7. 2011

Ziggo prijs voor de Open Samenleving

8. 2010

Finalist WISE Awards, World Innovation Summit for Education

9. 2009

Winner at The Marketplace of Ideas, United Nations, Alliance of Civilizations

10. 2003

Edgar Donckerprijs voor Nederlandse Cultuur Integratie

11. 1993

UVA/Het Parool scriptieprijs

Pers

Sinds de oprichting van IMC Weekendschool in 1998 is Heleen Terwijn een spreker op nationale- en internationale congressen, verschenen er talloze artikelen en interviews met haar in de landelijke pers, en heeft ze haar opwachting gemaakt in televisie-, radio- en podcastuitzendingen, evenals in documentaires.

Een selectie hiervan is terug te vinden op de perspagina.

Vragen?

Contact - Jolanda Cijntje - communicatie