fbpx
020 – 280 17 00 EN

IMC Basis

IMC Basis

Op een groeiend aantal basisscholen in heel Nederland krijgen alle leerlingen van groep 7 en 8, twee jaar lang, elke week, onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de kinderen meenemen in hun beroepswerelden. Leerlingen ervaren en ontdekken samen met de gastdocenten vakgebieden zoals Journalistiek, Wetenschap, Recht, Geneeskunde en Beeldende Kunst. Doordat zij samen met de gastdocenten hun vak kunnen uitoefenen en hen álles kunnen vragen, verplaatsen zij zich elke week weer opnieuw in een interessant deel van de wereld om zich heen.

Door de lessen denken leerlingen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin.

Hierdoor kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk.

Dit is waardevol voor alle kinderen in Nederland. Want wie al op jonge leeftijd mee mag doen in de maatschappij, groeit op om daar later zelf een positieve rol in te spelen.

 

Gastdocenten en lessen

De verschillende vakgebieden worden verkend door zoveel mogelijk zelf aan de slag te gaan met ‘het echte werk’: de nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. De leerlingen voeren werkzaamheden uit die levensecht zijn en kenmerkend voor het vakgebied. Bij ieder vakgebied van drie a vier lessen komen beroepen van verschillende opleidingsniveaus aan de orde.

Enthousiaste professionals (vrijwilligers) zoals artsen, advocaten, technici, ondernemers en kunstenaars  laten de leerlingen als gastdocent ervaren hoe het is om in hun schoenen te staan. Excursies naar de werkplek van gastdocenten vormen een wezenlijk onderdeel van de vakken. Leerlingen bezoeken een rechtbank, sterrenwacht, ziekenhuis, brandweerkazerne en televisiestudio.

Wilt u meehelpen als gastdocent kijk dan bij locaties of klik op één van de onderstaande gemeenten voor de gegevens van de coördinator bij u in de buurt.

 

Samenwerking met basisscholen

De lessen worden georganiseerd door een IMC Basis coördinator, die de gastdocenten werft en voorbereidt en bij de lessen aanwezig is. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de leerkrachten en directie van de school. De vaste groepsleerkrachten nemen actief deel aan de lessen en kunnen daardoor verbinding maken met hun eigen lesprogramma’s, waardoor het programma meer betekenis krijgt.

IMC Basis wordt aanbevolen en ondersteund door de ambtenaren van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap en de onderwijsinspectie.

Heeft uw basisschool/schoolbestuur interesse kijk dan voor meer informatie bij Ontwikkeling en groei.

 

Locaties en groei

De lessen zijn waardevol voor alle kinderen in Nederland. Maar we zijn begonnen op basisscholen in die wijken waar het het hardst nodig is. In korte tijd zijn we gegroeid van 4 naar 35 locaties (betrokken basisscholen) en de komende schooljaren zal verder opgeschaald worden naar 50. Tegelijk wordt er onderzocht welke stappen nodig zijn voor systeemverandering, om zo onze idealen op de lange termijn duurzaam te integreren in het reguliere onderwijs.

IMC Basis wordt op dit moment al aangeboden op basisscholen in Almere, Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Bosch, Deventer, Drachten, Goirle, Heerlen, Hilversum, Hoensbroek, Kerkrade, Leiden, Lelystad, Moerdijk, Oss, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Vlissingen, Weert, Winschoten en Zaltbommel

 

 

Onderzoek

Om aan te kunnen tonen hoe onze idealen op lange termijn duurzaam geïntegreerd kunnen worden in het reguliere onderwijs is onderzoek van grote waarde.

Consultancybureau Strategy& (onderdeel van PWC), Sinzer (adviesbureau gespecialiseerd in impact metingen), de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (onderzoeksgroep van prof. Ruben Fukkink) hebben zich voor de lange termijn verbonden aan effect- en impactonderzoeken naar IMC Basis.

Uit de eerste metingen blijkt dat IMC Basis grote positieve effecten heeft op de leerkrachten, directies en besturen van de deelnemende scholen, als ook op ouders, leerlingen, gastdocenten en omgeving.

Tussen 2018 en 2022 vindt er door de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam een effectonderzoek plaats naar IMC Basis, dat wordt gefinancierd door de Nationale Wetenschapsagenda.

Kijk voor de resultaten uit deze en eerdere onderzoeken op Onderzoek.

 

Oorsprong

Stichting IMC Weekendschool staat al sinds de oprichting in 1998 voor onderwijsvernieuwing en biedt motivatie-gericht, aanvullend onderwijs aan kinderen uit die wijken waar het het harst nodig is. Op zondagen met IMC Weekendschool (blauwe), met coaching en masterclasses voor oud-leerlingen met IMC Alumni, aan nieuwkomers in taalklassen met IMC on Tour (oranje) en geïntegreerd in het reguliere basisonderwijs met IMC Basis (roze).

 

Help mee / Steun ons

IMC Basis krijgt steun uit alle hoeken van de samenleving. Sinds de aller eerste les drijven wij op de inzet van vrijwilligers en op de financiële en inhoudelijke bijdrage van (private) partners. Wij verbinden zo een brede maatschappelijke coalitie van bedrijven, instellingen, onderwijs en individuen die graag bijdragen aan de toekomst van jongeren. Doe een donatie, wordt partner of kijk hoe u mee kunt helpen op Help mee / Steun ons

 

 

 

 

 

Bekijk hier de introductiefilm over IMC Basis

Blijf verbonden

Onze hoofdsponsoren