fbpx
020 – 280 17 00 EN

IMC on Tour nu ook voor 12-20 jaar: De deur naar thuiskomen wijder opengezet

27-10-2020

Voor kinderen die gevlucht zijn uit een ander land begint de thuisreis in de Nederlandse samenleving met lessen in de Nederlandse taal. Een taal die vaak geen aanknopingspunten biedt en zonder context lastig te leren is. Als die taallessen gecombineerd worden met lessen door gastdocenten die met passie over hun beroep vertellen dan krijgen woorden betekenis. Ze roepen beelden op en thuiskomen wordt net even makkelijker. Een verhaal over hoe één van deze kinderen via weekendschoolonderwijs thuis begon te komen en voor anderen de deur naar thuiskomen wijder openzette.

Saron Tesfahuney

Saron Tesfahuney komt in 2012, na gevlucht te zijn uit Eritrea, in Nederland aan. Zoals alle gevluchte jongeren start zij als 14-jarige in een Internationale Schakelklas om Nederlands te leren. In het weekend volgt Saron het programma IMC Weekendschool. Hier leert ze over mogelijke vervolgstudies, verschillende beroepen en krijgt de Nederlandse taal voor haar betekenis doordat de taal verbonden is aan een vak. Die combinatie van taallessen en de onderwijsfilosofie van de Stichting IMC Weekendschool laat haar niet los. Inmiddels is begin 2016 het programma IMC on Tour ontwikkeld. Kinderen van vluchtelingen en arbeidsmigranten in de leeftijd van 9-12 jaar krijgen naast het taalonderwijs lessen en excursies in verschillende vakken. Daardoor maken de kinderen direct kennis met de Nederlandse samenleving en wordt het taalonderwijs versterkt omdat het gekoppeld wordt aan beroepen, gastdocenten met bijzondere verhalen en excursies naar bijzondere werkplekken.

Uitgedaagd

Saron beseft als geen ander, omdat ze ouder dan 12 was toen ze hier aankwam, dat voor haar leeftijdgenoten een dergelijk aanvullend programma niet bestaat. En in november 2016 neemt zij het initiatief om bij de IMC Weekendschool vestiging Nijmegen een pilotklas met daarin 10 ISK-leerlingen tussen de 16 en 18 jaar oud te begeleiden. De proef loopt tot juni 2017 en Saron ervaart hier waar een programma voor nieuwkomerskinderen aan moet voldoen. Inmiddels heeft zij zich aangesloten bij het programma IMC Alumni waar oud-leerlingen zich verder ontwikkelen naast hun opleiding of eerste stappen in het werk. Tijdens de ambassadeursopleiding leert ze haar verhaal vertellen en daarin komt haar pleidooi naar boven voor IMC on Tour voor jongeren van 12 tot 20 jaar. Ze wordt uitgedaagd een plan te schrijven.

‘PLUS-klas’

Izabel Kapteijn van IMC on Tour pakt de handschoen op en start in januari van dit jaar een pilot op Taalcentrum het Element in Amersfoort. De lessen van gastdocenten aan de eerste ‘12-20 jarigen-klas’ vinden onder schooltijd plaats en zijn een succes. Marloes Regeer docente aan taalcentrum het Element verwoordt het succes, ‘alles is tot in de puntjes geregeld, met een geweldige leeropbrengst qua taal, inburgering en het opbouwen van een netwerk. Fantastisch!’ Met als gevolg dat dit schooljaar 2020-2021 IMC on Tour twee klassen voor deze oudere groep leerlingen start: op dinsdag onder schooltijd en op woensdag voor de gemotiveerde en nieuwsgierige leerlingen na schooltijd. Saron, nu zelf 23 jaar, heeft met haar thuisreis voor diverse kinderen de deur naar thuiskomen wijder opengezet.

Bekijk hieronder een fotoserie van IMC on Tour lessen & IMC on Tour Summerschool 2020.  Foto’s bij dit artikel zijn gemaakt door: Joni Reiche, Bart Stornebrink en Izabel Kapteijn (onder de fotoserie nog een nadere inhoudelijke toelichting over ons programma IMC on Tour).

previous arrow
next arrow
Slider

IMC on Tour nader toegelicht

Kunnen we met onze onderwijsfilosofie een bijdrage leveren aan een goede en snelle integratie van nieuwkomerskinderen en hun talenten en mogelijkheden niet verloren laten gaan? Anouk Tijnagel van Stichting IMC Weekendschool ontwikkelde hiervoor vijf jaar geleden het programma IMC on Tour dat gekoppeld aan taalklassen met succes op 10 locaties in Nederland wordt gegeven aan kinderen in de leeftijd van 9-12 jaar.

‘Door IMC on Tour wisten we hoe enthousiast de jongere leerlingen waren over het programma, maar zouden ook oudere leerlingen hun kostbare tijd na school hier aan willen besteden? Zouden de leerlingen bijvoorbeeld naar de Summerschool komen in hun welverdiende zomervakantie? Het antwoord was ja! Leerlingen zijn erg enthousiast,’ stelt Izabel Kapteijn coördinator bij IMC on Tour Amersfoort. Vakken worden zo opgezet dat de woordenschat wordt vergroot en luister en spreekvaardigheden ontwikkeld. Naast het ondersteuningsprogramma op taalgebied is er aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Tijdens de lessen is er aandacht voor het vergroten van het zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, toekomstperspectieven verbreden en versterken van verbondenheid met de Nederlandse samenleving. Zo integreert en verdiept het programma de basisvaardigheden die nodig zijn om zelfstandig en gemotiveerd deel te kunnen nemen aan het basisonderwijs en de Nederlandse samenleving.

Leerlingen van 9-12 jaar kunnen in Amersfoort het reguliere IMC on Tour programma volgen op Taalschool de Wereldwijzer. Veel van die leerlingen gaan na een jaar door naar taalcentrum het Element. Door daar nu IMC on Tour voor 12-20 jarigen aan te bieden kunnen leerlingen een 2-jarig programma volgen en krijgen zij langer ondersteuning bij hun ontwikkeling en integratie. 

Als je het persoonlijke verhaal van Saron wilt horen beluister dan deze bijzondere podcast ‘Vrijheid volgens’ van Nationaal Comité 4 en 5 mei.