fbq('track', 'Lead’);
020 – 280 17 00 EN

Inspirerende ontmoetingen bij Nederlandkunde

27-11-2019

Voor derdejaars leerlingen van IMC Weekendschool Den Haag begon het schooljaar met een nieuw vak: Nederlandkunde. De leerlingen gingen aan de slag met de vraag wat het betekent om Nederlander te zijn, en wat Nederlanders verbindt. Dit deden ze in samenwerking met SOZA, de inspirerende ontmoetingsplek en voormalig ministeriegebouw van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Fietsen
In Soza wonen en werken statushouders samen met studenten. De bewoners uit o.a. Eritrea en Syrië stelden allerlei vragen over Nederlanders aan de leerlingen. Waarom fietsen Nederlanders zo veel en waarom zorgen jullie niet voor ouderen? Waarom gaan jullie op je 18e uit huis en waarom kamperen jullie?

Nederlands paspoort
Voor de antwoorden op deze vragen zijn de leerlingen op bezoek gegaan bij zeven verschillende Nederlandse families. Alle families hadden wel een Nederlands paspoort, maar kwamen oorspronkelijk niet allemaal uit Nederland. Er waren ontmoetingen met Duitsers, een Chileen, iemand uit Jordanië, uit Suriname, en een familie uit Marokko.

Mooie gesprekken
Deze families gaven antwoord op vragen van de bewoners, maar er ontstonden ook hele mooie gesprekken over Nederlander zijn. Tijdens deze bezoeken werden de families geportretteerd  en geïnterviewd. Alles werd vastgelegd op een eigen Instagram-account en professionele fotografen maakten foto’s.

Tentoonstelling
Na vier weken werd het onderzoek afgesloten met een tentoonstelling in Soza. Via beeld, tekst en ontmoeting konden de bewoners zo de antwoorden op hun vragen krijgen. Doordat het om zeven verschillende families ging, werd het duidelijk dat iedereen verschillend is. Er is niet 1 Nederlander. Iedereen heeft andere gebruiken en ook een ander gevoel bij Nederlander zijn. Door al de ontmoetingen hebben de leerlingen kunnen nadenken over hun eigen gevoel en ook beter kunnen verwoorden hoe zij zich zelf voelen.