Home Doe mee Gastdocent

Gastdocent

Gastdocenten zijn de motor van IMC Weekendschool. Als je jongeren met passie vertelt over je vak, gaan deuren naar nieuwe werelden open. Gastdocenten zeggen niet voor niets: “Ik zou willen dat ik ToekomstExpeditie had gehad.”

Meld je aan als gastdocent

Motiveer jongeren én jezelf

Als gastdocent neem je leerlingen mee in levensechte situaties. Leerlingen leren diagnosticeren met een huisarts, programmeren met een ICT’er, vuurtjes blussen met de brandweer, debatteren met een wethouder, vonnissen met een rechter en reportages maken met een journalist, enzovoort.

• Er is altijd wel een locatie bij jou in de buurt
  • Je kunt door de week of in het weekend lesgeven
  • Een gastles geven kan al vanaf één dagdeel per jaar
  • Eén van onze coördinatoren begeleidt je in het ontwerpen van de les
  • Je ontwikkelt zelf ook nieuwe vaardigheden, bijvoorbeeld op het gebied van lesgeven en het coachen van jongeren
  • Verrassende vragen van onze leerlingen zetten je aan het denken

Gastles

Eén vak bestaat gemiddeld uit vier lessen waarin de gastdocenten een overzicht geven van wat een wereldburger over dat vak zou moeten weten. Samen met jou en je vakgenoten werken de leerlingen in vier dagen toe naar een eindproduct, zoals een rechtszaak, een journalistieke reportage, een debat of een tentoonstelling.

Vakken

Ons curriculum opent een breed scala aan werelden. Via vakken zoals: Geneeskunde, Recht, Ondernemen, Filosofie, Beeldende Kunst, Journalistiek en Politiek. Naast de vakken zijn er ook masterclasses waarin een vakgebied in één dag wordt behandeld.

Zo ziet een gastles eruit

Zij gingen je voor

Stappen tot een gastles

1. 1.

Meld je aan via onze website.

2. 2.

We nemen contact met je op en kijken welk vak en welke locatie het beste bij je passen.

3. 3.

We bereiden het vak samen goed voor en bespreken jouw les daarin.

4. 4.

We werken de les verder uit.

5. 5.

In de week voordat de les begint bespreken we het dagprogramma.

6. 6.

De dag van de gastles is aangebroken.

Veel gestelde vragen?

• Hoe vaak geef ik les als gastdocent?

De meeste gastdocenten geven één keer les tijdens een vak. Maar bij sommige vakken wordt er toegewerkt naar een eindproduct (denk aan een voorstelling bij het vak Theater, of  het maken van een tijdschrift). Dan is het heel fijn als gastdocenten meerdere lessen beschikbaar zijn.

Er zijn meerdere scholen in de regio waar dezelfde vakken worden gegeven. We overleggen graag met je of je je daar ook voor in wilt zetten.

Heb ik ervaring met lesgeven of een onderwijsbevoegdheid nodig?

Nee, ervaring of een lesbevoegdheid zijn niet nodig. De voorbereiding van de les doe je samen met de coördinator. Tijdens de lesdag zelf is altijd een leerkracht, klassendocent of coördinator aanwezig om je te helpen bij de les.

Hoeveel tijd kost een gastles

Reserveer op de lesdag zelf zo’n vier à vijf uur in je agenda. Dit is inclusief de voor- en nabespreking, pauzes en de lessen zelf. De tijd die je kwijt bent aan de voorbereiding kan verschillen en hangt af van wat er allemaal gedaan gaat worden of wat je meeneemt naar de school.

Krijg ik hulp bij de voorbereiding?

Ja, samen met de coördinator geven jullie vorm aan de les en aan de praktische voorbeelden die de leerlingen laten ervaren wat het betekent om jouw beroep uit te oefenen.

Heb ik een bepaald opleidingsniveau nodig als gastdocent?

Nee, we zoeken juist gastdocenten met verschillende achtergronden en opleidingsniveaus.