Home Wat we doen Weekendscholen

Weekendscholen

De weekendscholen zijn dé plekken waar het draait om de natuurlijke motivatie van jongeren – hier staan schoolprestaties tussen haakjes. Bevlogen professionals geven er drie jaar lang aanvullend onderwijs in alle richtingen aan jongeren van alle schoolniveaus.

Het 3-jarige curriculum

Jongeren komen uit eigen beweging, drie jaar lang, op zondag naar school.
Ons driejarige curriculum biedt een zo breed mogelijke kennismaking met interessante werelden. Daarbinnen werken leerlingen mee in allerlei soorten beroepen met verschillende opleidingssoorten. Dit is de ideale ervaringsbasis waarmee leerlingen zelfstandig keuzes kunnen maken.

• Groep 7, 8 en het eerste jaar van de middelbare school
  • Leerlingen zijn afkomstig van 6-8 verschillende scholen uit de buurt
  • 10-14 jaar
  • Leerlingen komen uit eigen beweging
  • Op zondag, 3,5 uur per week
  • 3-jarig curriculum
  • Gemiddeld 15 vakken
  • Regelmatig zijn oud-leerlingen van IMC Weekendschool gastdocent
  • Leerlingen vanuit basisscholen met een hoge schoolweging
  • Laatste jaar sorteert voor op actieve participatie in het alumninetwerk
Leerling wordt geïnterviewd en gefilmd
‘Leren interviewen vond ik erg leuk, nu weet ik hoe ik goede vragen moet stellen en kom ik te weten wat ik wil!’
Leerling wordt geïnterviewd en gefilmd
Zakariya leerling

Vakken

Een gemiddeld vak van ToekomstExpeditie bestaat uit vier zondagen en biedt een goed overzicht van wat elke wereldburger over dat vak zou moeten weten. Samen met de gastdocenten werken de leerlingen in deze vier weken toe naar een eindproduct. Dat kan een rechtszaak zijn, een journalistieke reportage, een wiskundetoernooi, een debat, een tentoonstelling, etc.

Gastlessen

Onze gastdocenten nemen de leerlingen tijdens ToekomstExpeditie mee in levensechte situaties. Zo leren de leerlingen diagnosticeren met een huisarts, programmeren met een ICT’er, vuurtjes blussen met de brandweer, debatteren met een wethouder, vonnissen met een rechter en reportages maken met een journalist, etc.

Veel gestelde vragen

• Waarom vanaf 10 jaar?

Tien jaar is de leeftijd waarop de natuurlijke nieuwsgierigheid bij kinderen piekt. Cognitief kunnen ze dan al heel veel aan. Het is dé ideale leeftijd om hen kennis te laten maken met bevlogen professionals aan wie ze alles kunnen vragen. De onbevangenheid van tienjarigen heeft ook een geweldig effect op gastdocenten. Als je leerlingen in de leeftijd van 10-13 jaar een inhoudelijk rijke omgeving biedt, hebben ze daar hun leven lang profijt van.

Kan ik mijn kind aanmelden?

De weekendscholen zijn alleen toegankelijk voor leerlingen van betrokken scholen. Eens per jaar houdt IMC Weekendschool uitnodigingsrondes op verschillende scholen. Wil je weten of je kind op één van de betrokken scholen zit? Hier kun je zien waar we actief zijn. Neem contact op met de coördinator in jouw stad.

Kost het geld?

Dankzij onze sponsoren kunnen we ons programma kosteloos aanbieden.

Leren jongeren wat ze later willen worden?

ToekomstExpeditie is de beste manier om jongeren te laten ontdekken wat ze later willen worden. Om dat te kunnen is het eerst nodig dat ze rondkijken, experimenteren en de wereld leren kennen. Op basis van al die ervaringen leren ze zelf die gemotiveerde keuze maken. Door onze benadering leren jongeren spelenderwijs met hun levenskeuzes bezig te zijn.

Worden er enkel universitaire vakken gegeven?

Zeker niet. We laten zoveel mogelijk interessante werelden zien, met daarbinnen zoveel mogelijk beroepsmogelijkheden. In het vak Recht is bijvoorbeeld ook uitgebreid aandacht voor politiewerk. Ook komen allerlei soorten ambachten aan bod, bijvoorbeeld in de vakken Ondernemen en Kunst. In elk vak komen beroepen op allerlei opleidingsniveaus aan bod.

Vragen?
Neem contact op.