Home Wat we doen Onderwijsconcept

Onderwijsconcept

In de ontvankelijke leeftijd van tien jaar zijn jongeren extreem nieuwsgierig naar de grote wereld. Als men die nieuwsgierigheid niet voedt, dooft ze uit. Daarom leren jongeren met ToekomstExpeditie ‘nu’ wat ‘later’ kan zijn.

ToekomstExpeditie

• Ontstaan

Psycholoog Heleen Terwijn observeerde dat jongeren van tien jaar volop bezig zijn met fantasieën over hun toekomst. Die nieuwsgierigheid wordt op school maar deels gevoed, terwijl kinderen allemaal, van nature, breed geïnteresseerd zijn. Tijdens haar onderzoek ontwikkelde Terwijn het idee om kinderen vanaf de ontvankelijke leeftijd van tien jaar in contact te brengen met bevlogen professionals en interessante vakgebieden.

• Doel

• Verbreden van toekomstperspectieven i
    • Versterken van zelfvertrouwen i
    • Stimuleren van sociale verbondenheid i
    • Trainen van levensvaardigheden i
    • Aanmoedigen van motivatie om je te blijven ontwikkelen i
    • Verbreden van toekomstperspectieven i
    • Versterken van zelfvertrouwen i
    • Stimuleren van sociale verbondenheid i
    • Trainen van levensvaardigheden i
    • Aanmoedigen van motivatie om je te blijven ontwikkelen i
  • Visie

Elke jongere heeft een ongepolijst verlangen om iemand te zijn in de wereld. Met ons onderwijsconcept ToekomstExpeditie voeden we dat verlangen zo rijk mogelijk door jongeren mee te laten doen in de wereld, lef te kweken, levenswijsheid op te doen en fouten te maken. Zo creëren we de voorwaarden waaronder jongeren zich breed sociaal-emotioneel ontwikkelen en hun intrinsieke motivatie stapsgewijs gaan richten.

We bieden meerjarig, langdurig stimulerend onderwijs aan jongeren in verschillende programma’s. Na afronding geeft ons alumninetwerk houvast, ondersteuning en loopbaanbegeleiding en vooral de uitnodiging aan alumni om zich op hun beurt in te zetten voor de nieuwe generaties.

• ToekomstExpeditie

ToekomstExpeditie is niet zomaar een naam voor ons onderwijsconcept, het is een belofte aan onze leerlingen. Wij zorgen er al 25 jaar voor dat ons onderwijs een ontdekkingsreis is, waarin jongeren hun interesses en talenten kunnen verkennen. Deze naam reflecteert onze kern: een educatieve reis waarbij leerlingen en vakprofessionals samen toekomstmogelijkheden verkennen.

• Vakken

Ons curriculum opent een breed scala aan werelden, met vakken als: Geneeskunde, Recht, Ondernemen, Filosofie, Beeldende Kunst, Journalistiek en Politiek.

• Gastdocenten

Onze gastdocenten nemen de leerlingen mee in levensechte situaties. Zo leren de leerlingen diagnosticeren met een huisarts, programmeren met een ICT’er, vuurtjes blussen met de brandweer, debatteren met een wethouder, vonnissen met een rechter en reportages maken met een journalist. Gastdocenten zeggen niet voor niets: ‘Ik zou willen dat ik vroeger ook ToekomstExpeditie had gehad.’

• Effect en impact

Ons onderwijsconcept is al veelvuldig wetenschappelijk onderbouwd. De effecten van ons onderwijs worden doorlopend onderzocht in samenwerking met universiteiten, hogescholen en onderzoeksbureaus waaronder de Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, de Vrije Universiteit Brussel, Strategy& en Kearney.

• Toekomst

IMC Weekendschool ontwikkelde 25 jaar geleden een geheel nieuw onderwijsconcept en verzamelde daar een maatschappelijk netwerk omheen. Vanuit de kracht en omvang van de organisatie zoals die nu is werken we aan manieren waarop een groeiend aantal basisscholen ons onderwijsconcept gaat inzetten om daar uiteindelijk zelfstandig mee aan de slag te kunnen gaan.

• Navolging

Onze benadering wordt binnen en buiten ons netwerk met groot enthousiasme ontvangen. In Nederland zijn er dan ook veel spin-offs van IMC Weekendschool. Daar zijn we trots op. Internationaal hebben we binnen en buiten Europa social entrepreneurs geholpen om zusterscholen op te zetten. We geven training en advies en wisselen kennis uit binnen ons wereldwijde netwerk.